DOI QR코드

DOI QR Code

Investigation about Figure Industry by Extension of Image Media (Game, Animation, Motion Picture)

영상미디어(게임, 애니메이션, 영화 분야)의 확장에 따른 피규어 산업에 대한 고찰

  • 손종남 (동국대학교 영상대학원 디지털애니메이션) ;
  • 이종한 (호서대학교 애니메이션학과)
  • Published : 2008.03.31

Abstract

Various image media such as game, animation, movie is developing. Goods called Figure as extension that use contents source of one kind in several forms were made, and is drawing a lot of popularity today. However, is handled as simple toy of children in the Korea. So, development of allied industry is slow. In case of overseas recognized the importance by means of marketing in contents industry. In this paper, explain meaning about figure and kinds of figure and through philosophical thought and theory, analyzed personality which figure has through scientific investigation(theory of Walter Benjamin, Freud and psychologists). Nowaday, figure industry of the Korea and other foreign country is continuing development. Especially the contents of Hanryu(Korea) star figure has lots of value and possibility of future growth.

게임, 애니메이션, 영화와 같은 다양한 영상 미디어가 발전함에 따라 한 가지의 콘텐츠 소스를 여러 형태로 이용을 하는 확장으로서 피규어(Figure)라 일컬어지는 상품이 만들어 졌으며, 오늘날 많은 인기를 모으고 있다. 하지만 국내에서는 어린이들의 단순한 장난감 취급을 받으며 관련 산업의 발전이 더디게 이루어지고 있는 반면 외국의 경우 콘텐츠 산업에 있어서 마케팅의 수단으로 중요성을 인정받고 있다. 본 논문에서는 피규어에 대한 의미와 종류를 알아보고 철학적 사상과 이론을 통하여 피규어가 지닌 성격을 학문적고찰(발터 벤야민, 프로이드 및 심리학자들의 이론)을 통하여 분석하였다. 현재 국내 외 피규어 산업은 발전을 지속하고 있으며, 특히 한류 스타라는 콘텐츠를 활용한 피규어는 문화 아이템으로서 많은 가치를 지니고 있으며 발전성이 있음을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. http://kin.naver.com/open100/db_detail.php?d1id=9&dir_id=912&eid=On8vcfm7FVG/wIa3pqYR5IYEMzimg3Lk&qb=x8ex1L7u
  2. 피종호, "디지털미디어와 예술의 확장" 중 최혜실, "디지털미디어와 예술의 확장", p.183, 2006.
  3. 김정우, "문화콘텐츠 제작 Thinking & Writing", pp.9-12, 2007.
  4. 월간지, "피규어왕", No.105, p.24, 월드포토프레스, 2007.
  5. http://www.khgames.co.kr/week_01/main_content.htm?code=w_reporter&idx=113
  6. http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year=2007&no=660655