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Design/Construction and Performance Test of Hypersonic Shock Tunnel Part ii : Construction and Performance Test of Hypersonic Shock Tunnel

극초음속 충격파 풍동 설계/구축 및 성능시험 Part II : 극초음속 충격파 풍동 구축 및 성능 시험

  • 이형진 (서울대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 이복직 (서울대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 김세환 (서울대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 정인석 (서울대학교 기계항공공학부 항공우주 신기술 연구소)
  • Published : 2008.04.01

Abstract

The shock tunnel as a hypersonic ground test facility was designed, constructed and its performance test was conducted to reproduce the high speed flow which the hypersonic propulsion system is encountered. The design points were understood and the conceptual design was completed using the quasi one dimensional operation analysis code. After that, the specific performance and compartment design were completed using CFD simulation as the part analysis. The facility was then constructed according to those design results and the performance test was conducted for various operation conditions. In this paper, we suggested the compartment design method using CFD analysis, construction process and various performance test results in detail.

극초음속으로 비행하는 추진기관이 직면하는 고속 유동 등 제반 현상을 모사하기 위한 지상시험 설비로 충격파 풍동을 설계, 구축한 후 성능 시험을 수행하였다. 개발된 준 일차원 작동 해석을 이용하여 설계점을 파악한 후, 가압식 극고속 시험 구축을 위한 개념 설계를 완료하였다. 이어 단위 해석 코드를 이용하여 구체적인 성능 설계 및 각 구성품에 대한 설계를 완료, 구축한 후, 다양한 운용조건에서 성능시험을 수행하였다. 본 논문에서는 각 구성품 설계 및 구축방법, 구축 후 수행된 다양한 성능 시험 결과를 자세히 제시하였다.

Keywords

References

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  2. 이복직, 이형진, 박태형, 김세환, 허경미, 정인석, "극초음속 충격파 풍동 설계/구축 및 성능시험", 2007추계 학술발표회 논문집, 한국항공우주학회, pp. 1391-1394
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