초록
완성무기 운반형 유도탄의 설계에는 고속비행 중 탑재물 투하에 적합한 안정성과 신뢰성 높은 기체분리 및 낙하산 전개 메커니즘이 요구된다. 이 전개 메커니즘은 다물체들 상호간의 역학적 운동 관계를 나타내는 것이므로 설계에서 모델링 & 시뮬레이션을 이용한 해석적 연구가 매우 중요한 역할을 할 수 있다. 본 논문에서는 크램쉘형 기체분리를 채택한 국내 대잠유도탄 설계에 적용된 기체분리 시뮬레이션 기법을 제시하고, 이를 이용한 주요 해석 결과를 가용한 비행시험 결과와 대비하여 보였다. 본 기법 연구의 초점은 효과적인 설계 적용의 필수적 요소인 계산의 신속성과 신뢰도 간의 적절한 조화에 주어졌다.
Design of a weapon-carrier type of missile requires to provide a highly reliable mechanism of airframe separation and air stabilizer deployment which enables the safe release of payload at high-speed flight conditions. This mechanism is characterized by a relative dynamic motion of multiple separated bodies, proceeding as swiftly as hundreds of milli-seconds, so that the use of modeling & simulation(M&S)techniques could play a crucial role in the design. This paper presents an M&S technique which has been developed for a design of anti-submarine missile employing a clamshell type of airframe separation, and shows some major results of simulation compared to available flight test results. Emphasis of the current study was laid on a proper balance between the quick calculation, which is essential for practical design application, and the credibility of the results.