Understanding Flow in Terms of Perspectives of Mathematics Education

수학교육에서 몰입(flow)에 대한 가능성의 탐색

  • Published : 2008.02.15

Abstract

This study was to understand "flow" that has been very popular in the area of phenomenology and to interpret it from the perspectives of mathematics education to activate its use in mathematics education. The flow is the state in which people are so involved in an activity that nothing else seems to matter; the experience itself is so enjoyable that people will do it for the sheer sake of doing it. If anyone in society can experience with training how to get into flow, students should have chances to experience flow included in high-order thinking in order to have better fuality of life and to be confident problem solvers in the future.

요즘 사회 현상학에선 몰입(flow)에 대한 관심이 매우 높다. 몰입이란 쉽지는 않지만 그렇다고 아주 버겁지도 않은 과제를 극복할 때 누구나 경험할 수 있는 황홀한 상태라고 한다. 누구나 몰입경험으로 인해 삶의 질을 높일 수 있다면 여러 교과분야에서도 학생들이 이를 활용할 수 있도록 돕고 안내하는 것은 미래에 더욱 능력 있는 문제해결자가 될 수 있도록 안내하는 것이 될 것이므로 매우 의미 있는 일이라 할 수 있다. 본 연구는 수학교육입장에서 몰입을 이해하고 이를 해석해보아 그 유용성을 인식하고, 또한, 앞으로의 몰입을 구체화할 수 있는 연구의 선행연구로써 활용될 수 있기를 기대한다.

Keywords