Abstract
The aim of this research was to find ways to improve the overall school library management quality and also to help finding solutions to the school library related problems, which could have not been dealt by the individual schools. To achieve the research goal, we analyzed the domestic and foreign cases of the government led supports for the school libraries as well as collaborations between the school libraries and other organizations. We surveyed the principals about the school library operating policies, current status, and requirements as the principals have influence over how the school libraries are managed. One of the findings of the research was that the survey respondents devote their efforts in the collection development but they also required training of the school library staffs. In comparison to the metropolitan and rural areas, the school libraries in the middle to small cities experienced variety of problems in all aspects of their operations. In addition, the middle to small city school libraries had high expectation on the government supports.
본 연구에서는 학교도서관과 관련하여 개별 단위학교에서 해결하기 어려운 문제의 해결을 돕고 학교도서관 운영의 질을 전반적으로 개선하기 위한 지원 방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 국내외 학교도서관에 대한 정책적 지원 및 타 기관과의 협력 사례를 분석하였다. 또한 학교도서관의 운영방향에 영향력을 가지고 있는 학교장의 학교도서관 운영정책 및 현황, 요구사항을 파악하기 위해 설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 응답자들은 현재 장서개발에 많은 노력을 기울이고 있었으나, 학교도서관 운영인력의 교육에 대한 필요성도 느끼고 있었다. 그리고 대도시와 농산어촌에 비해 중소도시는 편중되지 않고 다양한 어려움을 겪고 있었으며, 정책적인 지원에 대한 기대도 높은 것으로 나타났다.