An Empirical Study on the Success Factors for Military Knowledge Management System

군 지식관리시스템의 성공요인에 관한 실증적 연구

  • Published : 2008.08.31

Abstract

This research derived five success factors(the characteristics of system, knowledge, management, organization and users) for knowledge management system(KMS) and empirically analyzed the influence on the performance(usage and user satisfaction) by setting these characteristics to military KMS. This study shows that user characteristic affects most positive(+) effect to usage, and knowledge characteristic affects most positive(+) effect to user satisfaction but organization characteristic affects negative(-) effect to usage and user satisfaction. The result of this research illustrates the successful operation of military KMS and expects the early settlement of the military forces that will establish KMS by reducing initial trial and errors.

본 연구에서는 지식관리시스템의 성공요인으로 시스템특성, 지식특성, 경영특성, 조직특성, 사용자특성 등 5개 요인을 도출하고 이를 군에 적용하여 성과(사용도, 사용자 만족도)에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 연구결과, 사용도에는 사용자특성이 가장 큰 정(+)의 영향력을 미치고, 사용자 만족도에는 지식특성이 가장 큰 정(+)의 영향력을 미치며, 조직특성은 사용도와 사용자 만족도에 모두 부(-)의 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 군 지식관리시스템의 성공적 운영방안을 제시함과 아울러 향후 시스템 구축 부대의 도입 초기 시행착오를 줄여 줌으로써 조기정착을 유도할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

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