A Study on How to Foster Marketing Librarians

도서관마케팅전문사서의 양성방안에 관한 연구

  • Published : 2008.03.31

Abstract

Library marketing is increasingly becoming a crucial part of library management as it allows libraries to analyze its customer base and their needs, develop library products and services customized to such needs, and actively promote those new developments to customers. To realize those steps, we need a competent marketing librarian. This study aims to define the role of marketing librarians and their required capacity to develop and execute effective library marketing strategies, and it also suggests training methods to foster marketing librarians.

도서관마케팅은 이용자 만족의 극대화를 위해 이용자집단분석 및 요구분석을 하고, 그에 부응하는 도서관 상품 및 서비스를 개발하며, 이를 적극적으로 고객집단에게 알리기 위해 필요하다고 보며, 이러한 업무를 효과적으로 수행하기 위해서는 반드시 훌륭한 도서관마케팅전문사서가 필요하다고 본다. 이에 본 연구에서는 도서관마케팅전문사서에 대한 정의 및 그의 역할, 효과적인 도서관마케팅 전략을 기획하고 개발하기 위해 그들이 갖추어야 할 자질 및 역량, 그리고 이러한 마케팅전문사서를 양성하기 위한 방안까지 구체적으로 제시하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 권은경. "도서관경영에 있어서 마아케팅의 도입에 관한 연구." 도서관학논집, 14(1987), pp.99-120
  2. 김수미. 우리나라 공공도서관의 마케팅에 관한 연구. 석사학위논문, 신라대학교 대학원, 2002
  3. 김종성. "학교도서관 서비스 체제 강화를 위한 마케팅 전략의 적용." 한국도서관. 정보학회지, 제38권, 제2호(2007), pp.373-397
  4. 김희섭, 박용재. "도서관 성과증진을 위한 마케팅전략의 실증적 분석." 정보관리학회지, 제24권, 제4호(2007), pp.133-152
  5. 노영진. 남산도서관 전자정보실의 정보서비스 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구. 석사학위논문, 숙명여자대학교, 2003
  6. 노영희, 한미경. 2007 한국문헌정보학 교과과정. 파주 : 한국학술정보(주), 2008
  7. 변우열. "학교도서관의 마케팅 전략." 한국도서관. 정보학회지, 제30권, 제3호(1999), pp.151-173
  8. 심원식. "대학도서관의 가치 기반 서비스 마케팅 강화 전략." 한국도서관. 정보학회지, 제38권, 제3호(2007), pp.321-334
  9. 안인자, 노영희, 이재권, 황금숙. 직무분석을 통한 전문사서제도 개발 연구. 서울 : 국립중앙도서관, 2007
  10. 오경묵, 노영진. "공공도서관 전자정보실의 정보서비스 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구." 한국도서관. 정보학회지, 제20권, 제3호(2003), pp.261-276
  11. 유동근. 통합마케팅. 서울 : 리넷, 2004
  12. 이란주. "디지털도서관 정보길잡이 구축에 관한 연구: 패션마케팅 분야를 중심으로." 한국문헌정보학회지, 제35권, 제4호(2001), pp.217-238
  13. 이만수. "공공도서관의 홍보 전략에 관한 연구: 서울의 공공도서관을 중심으로." 한국도서관. 정보학회지, 제38권, 제1호(2007), pp.3-28
  14. 이용재. 전문도서관 마케팅 경영전략, 제38권, 제3호(2007), pp.335-351
  15. 이진영. "미래의 공공도서관과 마케팅전략." 정보관리학회지, 제13권, 제1호(1966), pp.187-203
  16. 최상기. "전문도서관의 마케팅전략." 도서관학논집, 제23집(1995), pp.147-182
  17. 한계문. "도서관의 인터넷 마케팅을 위한 시장세분화 전략." 한국도서관. 정보학회지, 제34권, 제1호(2003), pp.111-129
  18. Adeloye, A. "How to market yourself and your library." Managing Library Finances, Vol.16, No.1(2003), pp.15-18 https://doi.org/10.1108/08880450310464018
  19. Adeyoyin, S. O. "Strategic planning for marketing library services," Library Management, Vol.26, No.819(2005), pp.494-507
  20. American Marketing Association. [cited 2008. 2. 8].
  21. American Marketing Association. A Glossary of Marketing Terms. Chicago : AMA. 1960
  22. American Marketing Association. "AMA Board Approves New Marketing Definition," Marketing News, Vol.5(1985), pp.1-2
  23. Brewerton, Antony. "Inspired! Award-winning Library Marketing," New Library World, Vol.104, No.1190/1191(2003), pp.267-277
  24. Cronin, B. "The Marketing of Public Library Services in the UK: Practical Application," European Journal of Marketing, Vol.18, No.2(1984), pp.45-55 https://doi.org/10.1108/EUM0000000004768
  25. De Saez, E. E. Marketing Concepts for Libraries and Information Services, 2nd ed., London: Facet. 2002
  26. Dragon, Andrea C. and Tony Leisner. "The ABCs of Implementing Library Marketing." Journal of Library Administration, Vol.4, No.4(1984), pp.33-47 https://doi.org/10.1300/J111V04N04_05
  27. Instruction and Outreach Librarian. [cited 2008. 1. 29].
  28. Jain et al. Marketing information products and services: a primer for libraries and information professionals. Ottawa : International Development Research Centre. 1999
  29. Judith A. Siess. Visible Librarian: Asserting Your Value with Marketing and Advocacy. Chicago, IL : American Library Association. 2003
  30. Kaane, Spophia. "Marketing reference and information services in libraries_a staff competencies framework," World Library andnd Information Congress: 72Nd Ifla General Conference and Council 20-24 August 2006, Seoul, Korea. 2006.
  31. Kanaujia, Shiva. "Marketing of information products and services in Indian R & D library and information centres," Library Management, Vol.25, No.8(2004), pp.350-360 https://doi.org/10.1108/01435120410562844
  32. Kavulya, J. M. "Marketing of library services: a case study of selected university libraries in Kenya," Library Management, Vol.25, No.3(2004) pp.118-126 https://doi.org/10.1108/01435120410522334
  33. Keane, Maureen. 'Marketing and Librarianship: Yin and Yang, or Uneasy Bedfellows?' The Australian Library Journal, Vol.39, No.2(1990), pp.116-126
  34. Koontz, C. M. & Rockwood, P. E. "Developing Performance Measures within a Marketing Frame of Reference," New Library World, Vol.102, No.1163/1164(2001), pp.146-153
  35. Kotler, P. Marketing management: analysis, planning implementation and control. 8th ed., Englewood Cliffs, NJ : Prentice-Hall. 1994
  36. Kotler, Philip and Sidney J. Levy. "Broadening the Concept of Marketing." Journal of Marketing, Vol.33, No.1(1969), pp.10-15 https://doi.org/10.2307/1248740
  37. Kotler, Philip. Marketing for Nonprofit Organization. 2nd ed. Englewood Cliffs, NJ:Prentice-Hall. 1982
  38. Lankes R. D. et al.(2006). The virtual reference desk: creating a reference future. London : Facet.
  39. Library Relations & Outreach. [cited 2008. 1. 29].
  40. Marketing and Outreach Librarian at WIU. [cited 2008. 1. 29].
  41. Marketing Guideline.
  42. Marketing, Communications and Outreach Librarian appointed. [cited 2008. 1. 29].
  43. Nkanga, Nndoniah Adonis. "Marketing information services in Botswana: an exploratory study of selected information providing institutions in Gaborone," Library Management, Vol.23, No.6/7(2002), pp.302-313 https://doi.org/10.1108/01435120210432273
  44. Operations and Outreach Coordinator. [cited 2008. 1. 29].
  45. Outreach Librarian. [cited 2008. 1. 29].
  46. Outreach Librarian. [cited 2008. 1. 29].
  47. Outreach Librarian. [cited 2008. 1. 29].
  48. Public Relations. [cited 2008. 1. 29].
  49. Public Service Manager. [cited 2008. 1. 29].
  50. Reference and Outreach Librarian. [cited 2008. 1. 29].
  51. Reference/Public Relations Librarian II. [cited 2008. 1. 29].
  52. Results Of 2002 Salary Survey Of Alabama Public Libraries. [cited 2008. 1. 29].
  53. Rowley, J. E. "From storekeeper to salesman: implementing the marketing concept in libraries." Library Review, Vol.44, No.1(1995), pp.24-35 https://doi.org/10.1108/00242539510076989
  54. Shamel, Cynthia L. 2002. "Building a Brand. Got a Librarian?" [cited 2008. 2. 3].
  55. Special Libraries Association. 1998. "Competences for special librarians of the 21st century library and information studies program survey: final report." [cited 2008. 2. 1].
  56. Tenopir, Carol. 2002. Educating tomorrow's information professional today. [cited 2008. 2. 3].
  57. Webber, Sheila(1999). Marketing information and library services. [cited 2008. 2. 4].