Study on Heat and Smoke Exhaust Characteristics for Different Operating Modes of Platform and Tunnel Fans during a Passenger Train Fire

전동차 화재시 승강장 및 터널 환기실의 팬 작동에 따른 열 및 연기 배출 특성 연구

  • 장희철 (중앙대학교 대학원) ;
  • 김태국 (중앙대학교 기계공학부) ;
  • 손봉세 (중앙대학교 소방방재학과) ;
  • 박원희 (한국철도기술연구원 궤도.토목 연구본부)
  • Published : 2008.03.31

Abstract

This study is focused on the numerical predictions of heat and smoke exhaust characteristics in an underground subway station stopping a fire train. Various ventilation operating modes with the fan equipped the platform and tunnels are considered. Distributions of temperature, carbon monoxide and visibility at a height of 1.7 m(breath height) above the platform are analysed for different ventilation fan operation mode. The numerical results show that smoke and heat is rapidly removed through tunnel by operating the tunnels fans. We suggested that during evacuation of passengers is not completed, the ventilation system in the platform is activated. After completion of passenger evacuation tunnel fans are activated but the fans in the platform are stopped.

본 연구에서는 화재가 발생한 전동차가 지하철 역사에 정차된 상황에서 승강장과 터널에 설치된 환기팬 작동 유무 및 전환 시간에 따른 열 및 연기 배출 특성 예측을 위하여 수치해석을 수행하였다. 환기팬 작동 방식에 따른 온도, 일산화탄소 및 가시거리 분포를 피난자의 호흡높이를 1.7m로 고려하여 비교 분석하였다. 수치해석 결과 터널 환기팬 작동으로 인하여 승강장 내의 열 및 연기가 신속히 터널부로 배출되었다. 또한 피난 진행 중에는 승강장 환기팬을 작동하고 피난이 완전히 완료된 후 터널에 설치된 환기팬을 작동하는 것이 효과적인 배연방법임을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Y. Hasemi, S. Moriyama, D. Nam, S. Tanaka, N. Okazawa, and W. Ding, "Research Needs on the Fire Safety of Subway Station Fire Disasters, Regulations, Research efforts and Recent Smoke Movement Tests in Subway Stations in Japan", 6th Asia-Oceania Symposium on Fire Science and Technology 17-20 March, pp.797-804(2004)
  2. 한국철도기술연구원, "도시철도시스템의 안전방재 능 력 향상 방안 연구, 제3편 차량안전기준/내장재/표준 역사"(2003)
  3. 박원희, 김동현, 장희철, 김태국, "지하철 역사 승강 장 화재발생시 열/연기 거동 분석을 위한 실험 및 수 치 연구(I) -실험적 접근-", 한국화재소방학회 논문지, Vol.20, No.3, pp.9-14(2006)
  4. 장희철, 김태국, 박원희, 김동현, "지하철 역사 승강 장 화재발생시 열/연기 거동 분석을 위한 실험 및 수 치 연구(II) -수치적 접근-", 한국화재소방학회 논문지, Vol.20, No.3, pp.15-20(2006)
  5. 장희철, 김태국, 박원희, 김동현, "지하역사에서 화재 발생시 자연풍 및 강제배연의 유무에 따른 열 및 연 기거동 특성 연구", 한국화재소방학회 논문지, Vol.19, No.1, pp.80-86(2005)
  6. H.-C. Chang, K.-B. Yoon and T.-K. Kim, "Numerical Study on Effects of the Heat Release Rate from Underground Subway Platform Fire on the Heat and Smoke Behavior", ITA-AITES World Tunnel Congress, 5-10 May, Prague, Czech Republic(2007)
  7. W.-H. Park, D.-H. Kim, and H.-C. Chang, "Numerical Predictions of Smoke Movement in a Subway Station under Ventilation", ita2006-extend Tunnelling and Underground Space Technology, Vol.21, No.3/4, pp.304(2006) https://doi.org/10.1016/j.tust.2005.12.160
  8. K. Kang, "A Smoke Model and Its Application for Smoke Management in an Underground Mass Transit Station", Fire Safety Journal, Vol.42, No.3, pp.218- 231(2007) https://doi.org/10.1016/j.firesaf.2006.10.003
  9. K. McGrattan, "Fire Dynamics Simulator (Version4) Technical Reference Guide", NIST(2005)
  10. National Fire Codes, "Guide for Smoke Movement System in Malls, Atria and Latge Area", NFPA 92B, 2005 Edition