An Improvement Method of Indoor Rendering Speed Using BSP and PVS Algorithms

이진공간분할(BSP)과 잠재적가시공간(PVS) 알고리즘을 이용한 실내렌더링 속도개선 방법

  • 김병선 (동의대학교 컴퓨터소프트웨어공학과) ;
  • 권순각 (동의대학교 컴퓨터소프트웨어공학과) ;
  • 김성우 (동의대학교 컴퓨터소프트웨어공학과) ;
  • 이중화 (동의대학교 컴퓨터소프트웨어공학과) ;
  • 정재진 (동의대학교 디지털문화콘텐츠공학과)
  • Published : 2008.01.30

Abstract

In this paper, we present an efficient indoor rendering method using BSP(Binary Space Partitioning) and PVS(Potentially Visible Space) algorithms. The proposed method displays efficiently the objects by including the objects in the process of separating the number of BSP area, by jointly using BSP and PVS algorithms. Also, the screen which is checked by PVS from player's location is displayed. From the simulation, we can see that the proposed method improves the rendering speed because of processing the objects with the edges of BSP and PVS.

본 논문에서는 이진공간분할(BSP), 잠재적가시공간(PVS) 알고리즘을 이용한 효과적인 실내렌더링 방법을 제시한다. 제안된 방식은 BSP 알고리즘과 PVS 기법을 동시에 이용하여 BSP 영역번호를 나누는 과정에서 BSP 영역에 오브젝트를 추가로 포함시킴으로써 오브젝트를 효과적으로 출력시킨다. 또한, 플레이어 위치를 중심으로 PVS를 검사하여 필요한 부분만 출력시킨다. 실험 결과로 부터 제안된 기법은 BSP와 PVS를 경계영역뿐만 아니라 오브젝트도 같이 처리함으로써 렌더링 속도가 향상됨을 보인다.

Keywords