디지털 멀티미디어 방송의 선호 콘텐츠 및 타 매체 이용특성에 따른 의용의향 요인 분석

Analysis of DMB Adoption Intentions According to Preferred Contents and Other Media Usage Characteristics

  • 김동주 (고려대학교 경상대학 경제학과) ;
  • 신승도 (고려대학교 경상대학 경제학과)
  • 발행 : 2008.03.31

초록

Recently, DMB service markets experience a rapid change with terrestrial DMB test-broadcasting for the nation-wide coverage and paid interactive data broadcasting being offered utilizing TPEG and BIFS technologies. This warrants a reexamination of a consumers' adoption intentions for DMB service. This paper uses a survey data set to analyze DMB adoption intentions and the choice between terrestrial DMB and satellite DMB services according to preferred contents and other media usage characteristics. Empirical results show that consumer who prefer TV, music, and movie contents are more likely to adopt DMB service, whereas consumers with high intentions for HSDPA subscription are less likely to adopt DMB service. This implies that continuing development of killer application and the analysis of substitutes or complements of other media are crucial for the increase of DMB adoption intentions. It is found that the more consumers prefer sports, movies and entertainment/game and put higher values in the quality of the contents, the more likely they adopt satellite DMB service. Meanwhile, the more consumers prefer TV, drama and news contents, and are sensitive to the subscription fees, they are more likely to adopt terrestrial DMB service. Therefore, it seem that consumers' DMB adoption between terrestrial and satellite services is crucially related with types and characteristics of contents offered.

키워드

참고문헌

  1. 김용규, 심인수, 윤충환, "DMB서비스 수요특성 분석", 기술혁신학회지, 제8권, 제3호(2005), pp.911-931
  2. 박윤서, "DMB서비스 선호 유형별 시장 세분화 연구:지상파DMB와 위성DMB 비교 분석을 중심으로", 기술혁신학회지, 제9권, 제1호(2006), pp.52-83
  3. 박재윤, 송기호, "위성DMB의 쟁점과 KT의 사업방향-수요조사 결과를 통하여 본 위성DMB", 통신시장, 9월호(2003), pp.59-72
  4. 방송위원회, "위성이동멀티미디어방송 사업자 선정 정책방안 마련을 위한 공청회 자료집", 방송위원회, 2004
  5. 방송위원회, "지역 지상파DMB 사업자 선정 정책방안 마련을 위한 공정회 자료집", 방송위원회, 2006
  6. 변상규, 여재현, "DMB(Digital Multimedia Broadcasting) 방송 수용도 조사분석", 한국전자통신연구원 보고서, 2004
  7. 소순후, "중소기업의 공급사슬관리시스템 수용에 관한 실증연구:기술수용모델과 혁신확산 이론의 적용", 산업경제연구, 제17권, 제4호(2004), pp.1443-1466
  8. 안형택, "설문조사에 의한 휴대인터넷 서비스 수요전망", Telecommunications Review, 제14권, 제1호(2004), pp.29-38
  9. 윤충환, "초고속인터넷서비스 시장의 가입 및 이용특성분석", 산업조직연구, 제10권, 제4호 (2002), pp.29-45
  10. 윤충한, 김용규, "미디어 및 정보통신서비스 이용형태가 DMB서비스 가입에 미치는 영향에 관한 실증분석", 사이버커뮤니케이션학보, 통권 제21호(2007), pp.123-152
  11. 주영진, "DMB서비스 가입의사결정 요인에 대한 연구", 산업과 경영, 제18권, 제1호(2005), pp.287-302
  12. 주영진, 송영화, "순위반응모형을 이용한 신규 서비스 잠재시장규모의 추정", 마케팅과학연구, 제15집, 제2호(2005), pp.141-159
  13. 최병삼, "DMB로 보는 세상", 삼성경제연구소, 2004
  14. 최병호, "지상파 DMB서비스 추진 현황", 정보처리학회지, 제13권, 제2호(2006), pp.69-72
  15. 티유미디어, "위성 DMB시장전망과 정책현안", 티유미디어 세미나 자료, 2004
  16. Davis, F.D., "Perceived usefulness, perceived ease of acceptance of information technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3(1989), pp.319-340 https://doi.org/10.2307/249008
  17. Greene, W.H., Econometric Analysis, Macmillan, 1990
  18. Juster, T., "Consumer buying intentions and purchase probability:An experiment in survey design," Journal of the American Statistical Association, Vol.61(1966), pp.658-696 https://doi.org/10.2307/2282779
  19. Lin, C.A., "An Interactive Communication technology adoption model," Communication Theory, Vol.13, No.4(2003), pp.345-366 https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2003.tb00296.x
  20. Maddala, G.S., Limited-dependent and Qualitative Variables in Econometrics, Cambridge University Press, 1983
  21. Madden, G. and M. Simpson, "Residential broadband subscription demand:an econometrics analysis of Australian choice experiment data," Applied Economics, Vol.29, No.8(1997), pp.1073-1078 https://doi.org/10.1080/000368497326462
  22. Manski, C., "The use of intentions data to predict behavior:A best-case analysis," Journal of the American Statistical Association, Vol.85, No.412(1990), pp.934-940 https://doi.org/10.2307/2289590
  23. Reagan, J., The difficult world of predicting telecommunication innovations:factors affecting adoption:audience and uses edited by Lin, Carolyn A. Atkin, David J.N.J.: Hampton Press. 2002