IT 투자 평가를 위한 시스템 다이나믹스를 활용한 밸런스스코어카드

Balanced Scorecard using System Dynamics for Evaluating IT Investment

  • 백승원 (고려대학교 대학원 디지털경영학과) ;
  • 주정은 (고려대학교 대학원 디지털경영학과) ;
  • 구상회 (고려대학교 대학원 디지털경영학과)
  • Baek, Sung-Won (Department of Digital Management Graduate School, Korea University) ;
  • Ju, Jung-Eun (Department of Digital Management Graduate School, Korea University) ;
  • Koo, Sang-Hoe (Department of Digital Management Graduate School, Korea University)
  • 발행 : 2008.03.31

초록

IT는 도입 비용이 상당히 높고, 단기간에 그 성과가 나타나지 않는다. 하지만 대부분의 IT 도입 성과 평가 모델은 단기간의 성과만을 측정하기 때문에 신뢰성 있는 예측을 하기 힘들다. 또한 성과 측정을 위해 ROI와 같은 재무적인 요소만을 고려하는 경우가 대부분이다. 보다 정확한 성과 측정을 위해서는 재무적 요소뿐 아니라 시스템 활용성, 고객만족, 기업 이미지 등 비재무적인 요소도 고려하여야 한다. 본 연구에서는 장기적인 관점에서 재무적인 요소와 비재무적인 요소 모두를 성과 측정에 반영할 수 있는 방법을 제안한다. 이를 위하여 본 연구에서는 시스템 다이나믹스와 균형성과표(Balanced scorecard)의 연구 성과를 활용하였다. 시스템 다이나믹스는 장기적인 관점에서 대상 시스템의 행태를 분석하는데 유용하며, BSC는 재무적 비재무적 측면에 관한 평가를 가능하게 해 준다. 또한 본 연구의 유용성을 입증하기 위하여, 본 연구 결과를 유통 산업에 있어서 RFID 도입 성과를 측정하는데 적용해 보았다. 적용해 본 결과 RFID는 도입 비용이 많이 들기에 단기적인 관점에서는 부정적인 결과를 가져오나, 장기적인 관점에서는 기업에 이익을 주는 것을 확인할 수 있었다.

IT investment is usually very costly and takes a long time to get the results out of investment. However, most of currently available evaluation methods for IT investment are based upon short-term effects, hence their results are not fully trustworthy. In addition, those methods commonly consider only financial aspects such as ROI. For more reliable evaluation, it is necessary to consider non-financial factors such as system utilization, customer satisfaction, public relations, and so on, as well as financial factors. In this research, we propose an evaluation method that can evaluate both financial and non-financial aspects on a long-term base. For this purpose, we employed the research results developed in System dynamics and Balanced scorecard. System dynamics is useful in analyzing long term behavior of a given system, and Balanced scorecard is useful for evaluating both financial and non-financial aspects. We demonstrated the usefulness of our method by applying it to the evaluation of RFID (Radio Frequency Identification) investment in a distribution and retail industry. From this application, we found that RFID investment may not be rewarding in the short term, but is sure to be returning the income relative to its investment in the long run.

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