Design and Development of a u-Market System for Traditional Market Revitalization

재래시장 활성화를 위한 u-Market 시스템 아키텍처 설계 및 시스템 개발

  • 김재경 (경희대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 최일영 (경희대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 채경희 (경희대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 김혜경 (경희대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 지용구 (주식회사 더존C&T) ;
  • 정혜정 (주식회사 더존C&T)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

Traditional market which is characterized by the folksy retailing market has lost its competitiveness rapidly due to the emergence of the Internet and the change of customer's purchasing behavior. The recession of the traditional market contracts the regional economy. We suggest a u-Market, a traditional market with ubiquitous computing capability, to revitalize traditional market. The suggested u-Market system applies ubiquitous computing technologies characterized by communications between customers and objects without limitations of time and location. The proposed u-Market system offers location information and specific contents of traditional market to customers. Furthermore, u-Market system recommends the store and product list that customers are likely to visit and purchase based on their contexts, so they can save their time and effort to search the products or contents.

재래시장은 서민적 성격이 강한 유통 시장으로 인터넷 유통 채널의 등장 및 고객의 구매패턴의 변화로 인해 경쟁력을 상실해 가고 있다. 지역 경제의 중심지인 재래시장의 침체는 지역경제 위축의 요인으로 작용하고 있다. 이와 같은 문제에 대한 해결 방안으로써, 본 연구에서는 U-Market 시스템을 제안하였다. u-Market 시스템은 재래시장에 시간과 장소의 제약 없이 고객과 커뮤니케이션이 가능한 유비쿼터스 컴퓨팅 기술을 적용한 시스템으로써, 재래시장을 활성화하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 제안한 u-market 시스템은 재래시장 정보 및 위치 정보를 제공함으로써, 고객이 원하는 시장의 주요 정보를 쉽게 획득할 수 있도록 한다. 또한 원하는 시장 정보를 볼 수 있는 지도 서비스를 제공하며, 고객의 현재 위치, 날씨 등의 상황정보를 기반으로 사용자가 가장 선호할 만한 상품 및 매장을 추천함으로써 정보 검색에 소요되는 시간 및 노력을 감소시켜 준다.

Keywords