U-Commerce in Service Space : Business Model Analysis and Case Study

서비스 공간에서의 유비쿼터스 상거래 비즈니스 모델 분석 및 사례연구

  • Lee, Hyun-Seok (Management Research Institute and School of Business, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Kyoung-Jun (Management Research Institute and School of Business, Kyung Hee University)
  • 이현석 (경희대학교 경영대학 & 경영연구원) ;
  • 이경전 (경희대학교 경영대학 & 경영연구원)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

Previous U-Commerce researches have dealt with the business support systems for traditional commerce space such as real world shopping malls. This paper investigates U-Commerce business models in service space. The McDonald's Touch-Order case is analyzed from business model perspective and the Media-Embedded Place business model is introduced as a U-Commerce business model for value creation in service space. The media-embedded place business model attaches auto-identification tags to tables or billboards, triggers commercial transaction through the tags, and shares the revenues and the incentives among the place owners and commerce/content providers. This paper analyzes its scenario and applications and illustrates the profitability analysis using so-called 'tag evaluation model'.

기존의 유비쿼터스 상거래에 대한 연구는, 대부분이 상품을 판매하는 매장 공간을 배경으로 하는 연구인 반면, 서비스 공간에서의 유비쿼터스 상거래에 대한 연구는 드물게 이루어져왔다. 본 논문은 서비스 공간에서의 유비쿼터스상거래 사례(맥도날드의 터치오더 서비스)를 분석하고, 현실 사례의 한계를 극복하는 방법으로서, 서비스 공간에서 새로운 가치창출을 할 수 있는 유비쿼터스 상거래 비즈니스 모델인 Media Embedded Place 비즈니스 모델을 소개하였다. Media Embedded Place 비즈니스 모델은 비교적 이동성이 없는 테이블이나 게시판과 같은 사물에 태그를 부착하여 서비스를 제공하거나 상거래를 발생시키고 그 대가로 공간을 제공한 사업자가 인센티브를 취하는 비즈니스 모델을 일컫는데, 이 모델을 위한 시나리오와 애플리케이션들을 분석하고, Tag-Evaluation 모델을 이용한 수익성 분석 사례를 설명하였다.

Keywords