Abstract
To realize advanced collaboration environments for knowledge workers distributed geographically, there are extensive researches in ubiquitous computing environments. Especially, to cope with several known problems in traditional collaboration tools such as limited display resolution, uncomfortable shared documentation, difficult operation of collaboration environments, various approaches are attempted in the aspect of framework design. In this paper, we design a framework for collaboration environments covering hardware/software/networking architecture to flexibly coordinate a set of collaboration services and devices considering users' expectation and node capabilities. Based on the proposed framework, we develop the collaboration environment supporting the interactive networked tiled display enabling media/data sharing via networking, display interaction using pointing/tracking, and high-resolution tiled display. Finally the demonstration of the developed prototype is introduced to prove the possibility of its realization.
지리적으로 분산되어 있는 지식 노동자들 간에 실재감 있는 공동작업 환경 제공을 위하여, 유비쿼터스 컴퓨팅 기술을 응용한 다양한 시도가 이루어지고 있다. 특히 기존의 문제점으로 지적되어왔던 디스플레이 해상도의 한계, 공동 문서 작업의 불편함, 협업 환경 조작의 어려움과 같은 문제점을 해결하고자, 프레임워크 관점에서의 접근방법들이 연구되고 있다. 본 논문에서는 협업 공간에 주어진 각종 장치 및 네트워크 상태에 적응적으로 기능별 서비스 요소들을 통합하여 협업 환경에서 요구하는 다양한 협업기능들을 만족하도록 유연성 있게 조정할 수 있는 하드웨어/소프트웨어/네트워킹에 걸친 지능형 협업 환경 프레임워크를 설계하고자 한다. 제안하는 프레임워크에 기초하여 초고해상도 디스플레이를 중심으로 네트워킹을 통한 미디어/데이타 공유, 포인팅/트래킹을 활용한 디스플레이 상호작용을 지원하는 협업 환경을 개발한다. 또한 실현 가능성을 검증하기 위해 구축된 협업 노드의 시연 과정을 소개한다.