초록
본 연구는 마케팅 관점에서 국립자연휴양림의 객실가격 전략을 개발하고자 실시하였다. 분석방법은 객실유형(숲속의집, 산림문화휴양관) 및 객실규모(4, 5, 6, 7 인실)에 따른 가격민감성(PSM) 분석을 적용하였으며, 6개 국립자연휴양림에서 236명의 객실 숙박이용객을 대상으로 현지설문조사를 실시하였다. 그 결과 자연휴양림 객실규모에 있어서는 객실규모가 클수록 가격민감성이 높았으며, 객실유형별로는 숲속의 집이 산림문화휴양관 보다 가격민감성이 높은 것으로 나타났다. 또한 현재 성수기 객실가격은 6인실과 7인실 산림문화휴양관을 제외한 모든 객실에서 가격수용대 내에 포함되어 있는 것으로 나타났다. 이들 객실의 판매를 촉진시키기 위해서는 적정수준의 가격 인하를 검토하거나, 가격인하가 용이하지 않을 경우 고객이 지각할 수 있는 객실시설물 고급화 등 가격 이외의 다른 가치를 높이기 위한 전략이 필요할 것이다.
This research was conducted to develop pricing strategy based on understanding about customer perceived value of lodging facilities in national recreation forest. The technique known as PSM (price-sensitivity measurement) was used for analysis of price sensitivity for two kinds of lodging (log-cabin and forest-hotel) and for room sizes (4, 5, 6, 7 persons). PSM questionnaire for on-site survey were distributed to 236 customers on their visit to the six national recreation forests. The main results of this study were as follows: the price sensitivity of big size was higher then small, also, the price sensitivity of log cabin was higher then forest-hotel. Present prices were within the range of acceptable prices except prices of the use of 6 and 7 person of log-cabin. From the result of this study, it was concluded that price adjustment or price promotion strategy would effective for increase in sales and marketing strategies to enhance consumers' perceptions of value should be conducted for two room types by situations.