Acknowledgement
Supported by : 동아대학교
References
- 강경숙(1998). 초등학교 영어수업의 상호작용 분석: 교사의 활동을 중심으로. 석사학위논문. 이화여자대학교
- 김달효(2006). 능력별 집단편성의 비판적 이해. 서울: 시그마프레스
- 김정원(1997). 초등학교 수업에 관한 참여관찰연구. 박사학위논문. 서울대학교
- 김정원(1999). 수업 내 교사의 아동 분류와 그 의미. 교육사회학연구, 9(2). 65-95
- 노경주(1999). 교사-학생 상호작용에서 교환되는 교실 언어의 유형 연구. 교육사회학연구, 9(2). 97-119
- 이용숙(1988). 국민학교 수업방법 개선을 위한 문화기술적 연구(I). 서울: 한국교육개발원
- 이종각(1997). 교육인류학의 탐색. 서울: 도서출판 하우
- 이혜숙(1993). 교사의 학생범주화 과정에 관한 참여관찰연구. 석사학위논문. 서울대학교
- 정미경(2000). 수준별 수업과 교육기회의 평등화 문제. 교육과정연구, 18(1). 275-297
- 조문현(1987). 학급에서의 언어적 표현과 아동지위의 분화. 박사학위논문. 이화여자대학교
- Chaudron, C.(1986). The interaction of quantitative and qualitative approaches to research: a view of the second language classroom. TESOL Quarterly. 20. 709-717 https://doi.org/10.2307/3586521
- Chaudron, C.(1988). Second language classrooms. Cambridge: Cambridge Press
- Coleman, J.(1968). The concept of equality of educational opportunity. Harvard Educational Review. 38(1)
- Goldin, L., & Newman, R. S.(1990). Children's reluctance to seek help with schoolwork. Journal of Educational Psychology. 82(1). 92-100 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.92
- Good, T., Slavings, R., Harel, K., & Emerson, H.(1987). Student passivity: a study of student question-asking in K-12 classrooms. Sociology of Education. 60. 181-199 https://doi.org/10.2307/2112275
- Good, T. L.(1981). Teacher expectations and student perceptions: a decade of research. Educational Leadership. 38. 415-427
- Good, T. L.(1993). Teacher expectations. In L. Anderson.(ed.). International encyclopedia of education(2nd ed.). Oxford: Pergamon
- Jones, M., & Gerig, T.(1994). Silent sixth-grade students: characteristics, achievement, and teacher expectations. Elementary School Journal. 95. 169-182 https://doi.org/10.1086/461797
- Long, M. H.(1983). Input and second language acquisition theory. In S. Gass & C. Madden.(eds.). Input in second language acquisition. Mass: Newbury House
- Richard, J., & Lockhart, C.(1992). Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge: Cambridge University Press
- Robinson, J. H.(1982). Social typing in Korean schools: the effects of differential teacher interactional styles. Thesis of Ph. D. Stanford University
- Schinke-Llano, L.(1983). Foreigner talk in content classrooms. In H. Seliger, & M. Long.(eds.). Classroom oriented research in second language acquisition. Rowley, Mass: Newbury House
- Shin, Y. J.(1996). Making the EFL classroom a pseudo-natural setting. English Teaching. 51(2). 169-186