Safety Evaluation Method of Transmission Tower Subjected to Special Load Case According to Broken Wires

전력선 단선으로 인한 이상시 송전철탑의 안전성 평가방법

  • 진석원 (고려대학교 사회환경시스템공학과) ;
  • 김종민 (고려대학교 사회환경시스템공학과) ;
  • 박종섭 (상명대학교 토목환경공학부) ;
  • 강영종 (고려대학교 사회환경시스템공학과)
  • Received : 2007.09.21
  • Accepted : 2008.01.02
  • Published : 2008.02.20

Abstract

A transmission tower was designed according to general and special load cases based on KEPCO Design Specifications. The special load case such as unbalanced load a cording to some broken wires has not been considered significantly. Therefore, this paper presents investigations on the stability and safety of main post members subjected to unbalanced load and design wind load. In this study, all cases totally considered. From the finite element analyses using LUSAS program, the stresses on the tower subjected to unbalanced load and design wind load were very high in comparison to the allowable stresses of the steel post member that was used. Some of the post member had higher stresses than the yield stress of the steel member. This paper also shows an example to improve the capacity of the post members using increased cross-section members. Based on the analyses results, when investigating the safety of the transmission tower, one must consider thenew design philosophy including ultimate strength of the member and reliability of the special loading cases.

최근 급증하는 전력수요 충족을 위해 송전선로 및 송전철탑의 대형화가 진행되고 있다. 국내 송전철탑 설계기준에서는 선로방향하중에 대해 상시와 이상시로 구분하여 검토하고 있다. 송전철탑 붕괴의 가장 큰 원인이 되고 있는 선로 단선으로 인한 이상시 철탑 주재의 안전성 검토가 필요하다. 국내 설계기준은 축력이 지배적인 트러스요소를 철탑에 적용하고 있으며, 단선으로 인한 불평형 하중을 암끝단에 재하하도록 하고 있다. 불평형 하중을 유발하는 단선은 두 곳에서 동시에 발생하는 경우까지 고려하고 있으며, 그 이상 여러 상의 전선이 동시에 단선되는 것은 고려하고 있지 않다. 이에 본 연구는 발생 가능한 모든 단선의 경우에 대해서 보요소를 적용한 유한요소해석을 실시하여 극한상태를 파악하고 국내 설계기준에 따른 안전성를 평가하였다. 유한요소해석 결과분석을 통해 철탑 주주재에는 이상시 휨응력의 영향력이 매우 크게 나타났으며, 비대칭 일측의 모든 전선이 단선된 경우 기존 철탑의 설계방법이 안전하지 않음을 알 수 있었다. 따라서 이상시 철탑의 경제성과 정확한 안전성 확보를 위해 부재의 극한상태와 이상시 발생빈도를 고려하는 설계법의 적용이 필요할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 일본전기학회(1965), 송전용철탑설계표준
  2. 일본전기학회(1979), 송전용지지물설계기준, JEC-127
  3. 오종찬(2006), 민가 덮친 고압선… 과천 화재 진압 현장, 조선 일보 2006년 9월 26일
  4. 안정원(2006), 화염에 뒤덮힌 과천 화재 현장, 연합뉴스 2006 년 9월 26일
  5. 장진원, 김승준, 박종섭, 강영종(2007), 송전철탑 설계기준을 반영한 345kV급 송전철탑의 합리적인 구조해석모델 제 안, 한국강구조학회 논문집, 제19권,4호 pp367-381
  6. 한국전력공사(2004), 가공송전용 철탑설계기준-1111
  7. 한국전력공사(2005), 신입송변전기초1
  8. American Society of Civil Engineers (2000), Design of Latticed Steel Transmission Structures, New York, NY, USA
  9. Anon(1975), Wisconsin PUC to investigate transmission line failure, Electrical Week, pp1-2
  10. Colmelini, E., and Manuzio, C.(1968), Rational Determination of Design Loadings for Overhead Line Towers, International Conference on Large Electric System, Paper No. 23-08
  11. EPRI(1978), Longitudinal Unbalanced Loads on Transmission Line Structures, Electric Power Research Institute, Project561, Report EL-643
  12. EPRI(1978), Longitudinal Unbalanced Loads on Transmission Line Structures, Computer Programs Documentation, BRODI2 and BROFLX, Project 561-1, EL-2943-CC7
  13. Farouq M.A.. Siddiqui, John F. Fleming(1984), Broken Wire Analysis of Transmission Line Systems, Computers & Structures, Vol. 18, No. 6, pp.1077-1085 https://doi.org/10.1016/0045-7949(84)90152-4
  14. LUSAS(2005) Element Reference Manual & Theory Reference Manual Ver. 13
  15. Mozer, J.D., Pholman, J.C. and Fleming, J.F.(1977), Longitudinal Load Analysis of Transmission Line System, IEEE Transmission on Power Apparatus and System, Vol. PAS-96, No. 5, pp.1657-1665
  16. Perot,A.H(1985), Microcomputer-Based Nonlinear Structural Analysis of Transmission Line System, IEEE Transmission on Power Apparatus and System, Vol. PAS-104, No. 11, pp.3236-3244 https://doi.org/10.1109/TPAS.1985.318837