Analysis on Influence of Service Quality on the Visitor Satisfaction and Loyalty toward a Mountainous Local Festival : A Case of Juwangsan Sudalrae Festival

산촌지역축제의 서비스품질이 방문객의 만족도와 충성도에 미치는 영향분석 : 주왕산수달래축제를 대상으로

  • 한상열 (경북대학교 농업생명과학대학 임학과) ;
  • 설정욱 (국립공원관리공단 주왕산사무소)
  • Received : 2008.06.04
  • Accepted : 2008.06.23
  • Published : 2008.06.29

Abstract

This study investigates the conceptional structure between festival service quality, visitor's satisfaction, loyalty and festival effects in the Juwangsan Sudalrae mountainous local festival. In order to analyze the structural equation model the paper employed the LISREL (linear structural relationships) approach, covariance structural equation model. Data of 445 visitors were collected from the Juwangsan Sudalrae festival in 2008. Research findings showed that experience, facility and service are positively related to visitors' satisfaction. In addition, visitors' satisfaction is related to loyalty and festival effects. One of the major research findings is that the festival service most affects visitors' satisfaction. This implies that the host of mountainous local festival must put great emphasis on organizing hospitality and festival information. This will lead the festival to a great success and ultimately bring positive impacts to the mountainous residents.

본 연구는 산촌지역축제인 주왕산수달래축제를 대상으로 축제 품질서비스와 방문객만족도, 만족도와 방문객 충성도 및 축제효과 간의 개념적 구조관계를 분석하기 위하여 공변량구조모형분석을 실시하였다. 현지 설문조사는 2008년 주왕산수달래축제 방문객 445명에 대하여 조사가 이루어졌다. 분석결과, 축제 서비스품질을 구성하는 하위차원인 축제경험, 부대시설, 서비스 요인 모두 방문객만족에 영향을 주는 것으로 나타났으며, 방문객만족은 충성도와 축제효과에 영향을 주는 것으로 분석되었다. 축제 품질서비스 가운데 하위개념인 서비스 요인은 방문객만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 축제의 성공적 개최나 산촌지역주민에게 긍정적 효과를 주기 위해서는 축제진행요원의 환대(친절)나 행사안내와 같은 정보제공에 우선순위를 두어 집중적으로 관리함으로써 방문객만족을 향상시킬 수 있다는 이론적 근거를 제시하고 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 경북대학교

References

  1. 김월호. 2002. 문화관광상품의 서비스품질에 관한 연구. 강원대학교 대학원 박사학위논문
  2. 문화관광부. 2005. 2005 문화관광축제 종합평가 보고서
  3. 민병호, 손대현. 2000. 지역축제의 서비스품질에 개발에 관한 연구. 호텔관광연구 4: 193-216
  4. 박동진, 제갈돈. 2005. 수정된 ACSI를 통한 문화관광축제 방문자의 만족과정의 이해 :안동국제탈춤페스티벌을 대상으로. 관광학연구 28(4): 87-105
  5. 서휘석, 이동기. 2000. 지역축제의 서비스질 구성요인이 방문객의 만족도에 미치는 영향에 관한 연구: 부안 해넘이 축제를 중심으로. 한국행정논집 12(3): 581-594
  6. 이승곤, 한지훈. 2005. 지역축제 서비스품질의 만족이 재방문 의도에 미치는 영향 : 안동 국제탈춤페스티벌을 중심으로. 관광저널연구 19(2): 299-313
  7. 이연택, 김종우, 안세길. 2006. 축제서비스품질, 방문객 만족, 방문객불만족 및 방문객충성도. 관광연구논총 18: 3-22
  8. 이용기, 김종우, 안세길. 2006. 축제 서비스 품질, 방문객 만족, 방문객 불만족 및 방문객 충성도. 관광연구 18: 85-104
  9. 장경수. 2005. 축제의 서비스품질이 방문자 만족과 행동 의도에 미치는 영향 : 대구약령시 축제를 대상으로. 관광 연구 19(3): 131-145
  10. 정성호. 2007. 지역축제 관람객의 만족도와 충성도에 미치는 영향분석 : 부산불꽃축제를 중심으로. 홍보학연구 11(2): 63-88
  11. 홍경환, 김현철. 2005. 관광축제 서비스품질, 즐거움과 각성 및 방문객 만족에 관한 인과관계 연구. 관광학연구 29(3): 125-144
  12. Baker, D.A. and J.L. Crompton. 2000. Quality, satisfaction and behavioral intentions. Annals of Tourism Research, 27(3): 785-804 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00108-5
  13. Cronin, J.J. and S.A. Taylor. 1992. Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56: 55-68
  14. Getz, D. 1991. Festivals, Special Events, and Tourism. New-York: Van Nostra Reinhold
  15. Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., and L.L. Berry. 1988. SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perception of service quality. Journal of Retailing, 64: 12-40