DOI QR코드

DOI QR Code

소아과와 응급의학과 전공의를 대상으로 한 골강내 주사 실습 교육의 효과 분석

Intraosseous line insertion education effectiveness for pediatric and emergency medicine residents

  • 이정우 (서울대학교 의과대학 응급의학교실) ;
  • 서준석 (서울대학교 의과대학 응급의학교실) ;
  • 김도균 (서울대학교 의과대학 응급의학교실) ;
  • 이지숙 (아주대학교 의과대학 응급의학교실) ;
  • 김성국 (울산대학교 의과대학 소아과학교실) ;
  • 유정민 (울산대학교 의과대학 응급의학교실) ;
  • 곽영호 (서울대학교 의과대학 응급의학교실)
  • Lee, Jung Woo (Department of Emergency Medicine, Seoul National University College of Medicine) ;
  • Seo, Jun Seok (Department of Emergency Medicine, Seoul National University College of Medicine) ;
  • Kim, Do Kyun (Department of Emergency Medicine, Seoul National University College of Medicine) ;
  • Lee, Ji Sook (Department of Emergency Medicine, Ajou University School of Medicine) ;
  • Kim, Seonguk (Department of Pediatrics, University of Ulsan College of Medicine) ;
  • Ryu, Jeong-Min (Department of Emergency Medicine, University of Ulsan College of Medicine) ;
  • Kwak, Young Ho (Department of Emergency Medicine, Seoul National University College of Medicine)
  • 투고 : 2008.07.29
  • 심사 : 2008.09.16
  • 발행 : 2008.10.15

초록

목적: 심정지 등 중증 소아 환자에서 빠른 정맥로 확보를 통한 수액과 약물의 투여는 매우 중요한 술기이다. 저자들은 중증 소아 환자를 주로 담당하는 소아과와 응급의학과 전공의들의 골강내 주사 교육 경험 정도를 알아보고 이들에게 골강내 주사의 이론과 실습 교육을 시행하여 골강내 주사에 대한 기본 지식과 수행도, 자신감 정도를 교육 전후로 평가하여 전공과별 교육 효과의 차이를 알아보고자 하였다. 방법: 2008년 5월에서 6월까지 세 개 대학병원의 소아과와 응급의학과 전공의를 대상으로 골강내 주사에 대한 이론 및 실습 교육을 실시하였다. 실습은 반자동 드릴 형태의 EZ-IO 제품을 이용하여 이루어졌으며 교육 전후 골강내 주사에 대한 지식, 수행 경험, 골수 천자 검사 경험 및 수행 자신감 등에 대한 설문을 시행하였다. 실습 후 골강내 주사 삽입 술기를 평가하였다. 결 과: 소아과와 응급의학과 전공의 각각 45명과 22명이 골강내 주사 교육에 참여하였다. 교육 전 설문 결과 응급의학과 전공의들이 통계적으로 유의하게 골강내 주사 교육 경험이 풍부했으며(P<0.001) 소아과 전공의들이 통계적으로 유의하게 골수 천자 검사 경험이 많았다(P<0.001). 교육 전후 골강내 주사의 기본 지식에 대한 질문의 정답률을 비교하였을 때 교육 후 유의한 정답률이 유의하게 상승하였다(P<0.001). 골강내 주사 1차 시도 시 전체 전공의의 성공률은 88.7%였으며 두 군 간에 성공률의 차이는 없었으나 소아과 전공의들의 골강내 주사 총 수행 시간이 응급의학과에 비해 유의하게 짧았다(P=0.001). 두 군 모두에서 교육 후 골강내 주사 수행에 대한 자신감이 상승하였으며 두 군 간의 유의한 차이는 없었다. 결 론: 전공의 대상의 비교적 짧은 시간의 골강내 주사 이론 및 실습 교육을 통해 교육 후 골강내 주사에 대한 지식 정도와 골강내 주사 수행 시 자신감에서 유의한 교육 효과가 관찰되었다. 중증 소아 환자를 주로 담당하는 소아과 및 응급의학과 전공의들에게 골강내 주사 교육의 기회가 더 많이 주어져야 할 것으로 생각한다.

Purpose : This study aimed to assess current knowledge of and training experiences with the intraosseous (IO) line among emergency medicine (EM) and pediatric residents who care for critically ill children and to evaluate the educational effectiveness of the IO line workshop. Methods : During May and June 2008, a workshops on IO line insertion was held for EM and pediatric residents. The workshop comprised a 45-min lecture and a 15-min hands-on session. A semi-drill type EZ-IO machine was used for education. Self-assessment questionnaires gauged residents knowledge of and experiences with IO line insertion or bone marrow (BM) examination and their confidence with IO line insertion before and after the workshop. Performance tests were completed for skill evaluation. Results : Forty-five pediatric residents and 22 EM residents participated in the workshop. The pre-educational questionnaire revealed that EM residents had more educational experience in IO line insertion than pediatric residents (P<0.001), while pediatric residents reported more experience in BM examination (P<0.001). The post-educational questionnaire showed a statistically significant higher percentage of correct answers (P<0.001). Although the pediatric residents inserted an IO line more quickly (P=0.001), most residents (88.7%) succeeded in IO line insertion on their first attempt; there was no difference in the groups success rates. Both groups showed higher confidence in performing IO line insertion after training (P<0.001). Conclusion : Observed educational effectiveness in both knowledge and confidence of IO line insertion skill suggest educational opportunities for pediatric and EM residents should be increased.

키워드

참고문헌

  1. Haas NA. Clinical review: vascular access for fluid infusion in children. Crit Care 2004;8:478-84 https://doi.org/10.1186/cc2880
  2. Kanter RK, Zimmerman JJ, Strauss RH, Stoeckel KA. Pediatric emergency intravenous access. Evaluation of a protocol. Am J Dis Child 1986;140:132-4 https://doi.org/10.1001/archpedi.1986.02140160050030
  3. American Heart Association. 2005 American Heart Association (AHA) guidelines for cardiopulmonary resuscitation (CPR) and emergency cardiovascular care (ECC) of pediatric and neonatal patients: pediatric advanced life support. Pediatrics 2006;117:e1005-28 https://doi.org/10.1542/peds.2006-0346
  4. International Liaison Committee on Resuscitation. The International Liaison Committee on Resuscitation (ILCOR) consensus on science with treatment recommendations for pediatric and neonatal patients: pediatric basic and advanced life support. Pediatrics 2006;117:e955-77 https://doi.org/10.1542/peds.2005-1032
  5. SC Choi, HS Park, JW Kim. Current status of intraosseous infusion technique use at emergency departments in Korea. J Korean Soc Traumatol 2007;20:6-11
  6. Orlowski JP. My kingdom for an intravenous line. Am J Dis Child 1984;138:803
  7. National Conference on Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) and Emergency Cardiac Care (ECC). Standards and guidelines for cardiopulmonary resuscitation (CPR) and emergency cardiac care (ECC). Part VI: pediatric advanced life support. JAMA 1986;255:2961-4
  8. Guy J, Haley K, Zuspan SJ. Use of intraosseous infusion in the pediatric trauma patient. J Pediatr Surg 1993;28:158-61 https://doi.org/10.1016/S0022-3468(05)80263-5
  9. Banerjee S, Singhi SC, Singh S, Singh M. The intraosseous route is a suitable alternative to intravenous route for fluid resuscitation in severely dehydrated children. Indian Pediatr 1994;31:1511-20
  10. Smith R, Davis N, Bouamra O, Lecky F. The utilisation of intraosseous infusion in the resuscitation of paediatric major trauma patients. Injury 2005;36:1034-8 https://doi.org/10.1016/j.injury.2004.11.008
  11. Wolfram RW, Warren CM, Doyle CR, Kerns R, Frye S. Retention of Pediatric Advanced Life Support (PALS) course concepts. J Emerg Med 2003;25:475-9 https://doi.org/10.1016/j.jemermed.2003.06.001
  12. White JR, Shugerman R, Brownlee C, Quan L. Performance of advanced resuscitation skills by pediatric housestaff. Arch Pediatr Adolesc Med 1998;152:1232-5
  13. Tabas JA, Rosenson J, Price DD, Rohde D, Baird CH, Dhillon N. A comprehensive, unembalmed cadaver-based course in advanced emergency procedures for medical students. Acad Emerg Med 2005;12:782-5 https://doi.org/10.1111/j.1553-2712.2005.tb00948.x
  14. Quan L, Shugerman RP, Kunkel NC, Brownlee CJ. Evaluation of resuscitation skills in new residents before and after pediatric advanced life support course. Pediatrics 2001;108: E110 https://doi.org/10.1542/peds.108.6.e110
  15. Guyette FX, Rittenberger JC, Platt T, Suffoletto B, Hostler D, Wang HE. Feasibility of basic emergency medical technicians to perform selected advanced life support interventions. Prehosp Emerg Care 2006;10:518-21 https://doi.org/10.1080/10903120600726015
  16. Horton MA, Beamer C. Powered intraosseous insertion provides safe and effective vascular access for pediatric emergency patients. Pediatr Emerg Care 2008;24:347-50 https://doi.org/10.1097/PEC.0b013e318177a6fe
  17. Pfister CA, Egger L, Wirthmuller B, Greif R. Structured training in intraosseous infusion to improve potentially life saving skills in pediatric emergencies - Results of an open prospective national quality development project over 3 years. Paediatr Anaesth 2008;18:223-9 https://doi.org/10.1111/j.1460-9592.2007.02348.x
  18. Findlay J, Johnson DL, Macnab AJ, MacDonald D, Shellborn R, Susak L. Paramedic evaluation of adult Intraosseous Infusion System. Prehosp Disaster Med 2006;21:329-34
  19. Fuchs S, LaCovey D, Paris P. A prehospital model of intraosseous infusion. Ann Emerg Med 1991;20:371-4 https://doi.org/10.1016/S0196-0644(05)81657-9
  20. Chen EH, Cho CS, Shofer FS, Mills AM, Baren JM. Resident exposure to critical patients in a pediatric emergency department. Pediatr Emerg Care 2007;23:774-8 https://doi.org/10.1097/PEC.0b013e318159ffef

피인용 문헌

  1. Educational effect of intraosseous access for medical students vol.26, pp.2, 2014, https://doi.org/10.3946/kjme.2014.26.2.117