A Study on the Organization of the Standard Liberal Arts Curriculum in Accordance with the Credit Bank System

학점은행제 교양교육과정의 편성에 관한 일고찰

  • Received : 2007.09.27
  • Accepted : 2007.12.01
  • Published : 2008.04.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the organization of the standard liberal arts curriculum in accordance with the academic credit bank system (ACBS). With the growth of the system, the standard curriculum of the ACBS turned out to have many problems which have to be solved for securing and maintaining the quality of the system. In an attempt to improve the standard liberal arts curriculum of the ACBS, the study analyzed the problems of standard liberal arts curriculum of the ACBS according to three criteria: the organization of subjects in the six liberal arts curriculum areas, the completion of liberal arts and the exchange subjects between majors and the liberal arts. Based on the results of the analysis, the study suggests ways to improve standard liberal arts curriculum. In the future, research needs to be conducted to explore ways to implement the proposed standard liberal arts curriculum of the ACBS in real contexts.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2004). 표준교육과정, 교육인적자원부 고시 제2004-1호
  2. 교육인적자원부.한국교육개발원(2006). 학점은행제 운영편람, 기타자료 MP 2006-2
  3. 김재춘.김재현.나장함.신경석, 학점은행제표준교육과정 개선 방안 연구(2006), 한국교육개발원 수탁연구 CR 2006-37
  4. 김형철.김흥주.유현숙.최돈민.성기선.이종섭(1999). 한국 교육의 중장기 비전, 한국교육개발원 수탁연구 CR 99-35
  5. 박인종.오병진.김태준.류경숙.고영주.유지윤(2001). 학점은행제 질 관리체제 구축 방안 연구, 한국교육개발원 기본연구 RR 2001-19
  6. 백은순.양병찬.정기수.류경숙.신종수.이정희(2003). 학점은행제 체제 발전방안 연구, 한국교육개발원 수탁연구 CR 2003-36
  7. 백은순.최상덕.신종수.정구헌(2004), 학점은행제 운영체제 개선방안, KEDI Position Paper 제1권 제22호, 한국교육개발원 연구보고 KP 2004-22
  8. 백은순.홍영란.이희수.오태진.김경수.변종임(1997). 학점은행제 운영 방안 연구, 한국교육개발원 수탁연구 CR 97-58
  9. 부산대학교(2006). 부산대학교 요람
  10. 서울대학교(2006). 서울대학교 요람
  11. 성균관대학교(2006). 성균관대학교 요람
  12. 영남대학교(2006). 2006학년도 교육과정
  13. 유균상(2005). 학점은행제 제도 개선 방안. 교육인적자원혁신박람회 KEDI 학점은행 세미나. 학습국가 구현을 위한 학점은행제의 역할과 과제, 한국교육개발원 연구자료 RM 2005-11. 25-47
  14. 이현청(2005). 21세기 대학 패러다임의 변화, 대학교육 135. 79-82
  15. 정기수(2005). 학점은행제 교육훈련기관의 자율성 제고 방안, 2005 교육인적자원혁신박람회 KEDI 학점은행 세미나, 학습국가 구현을 위한 학점은행제의 역할과 과제, 한국교육개발원 연구자료 RM 2005-11. 49-75
  16. 최운실(2005). 학습사회 실현을 위한 학점은행제의 기능과 역할 제고, 2005 교육인적자원혁신박람회 KEDI 학점은행 세미나, 학습국가 구현을 위한 학점은행제의 역할과 과제, 한국교육개발원 연구자료 RM 2005-11. 1-23
  17. 최돈민.이희수.윤여각.유선희(1999). 학점은행제 학습과정 평가인정 개선방안에 관한 연구, 한국교육개발원 수탁연구 CR 99-45
  18. Longworth, N. & Davis, K.(1996). Lifelong learning. London: Kogan Page