A Study of Developing and Applying of Learner-leading e-Learning Contents Model for Vacational High school

전문계고 교수-학습 효과성 제고를 위한 학습자 주도형 e-Learning 콘텐츠 모델 개발 및 적용 연구 - 「공업입문」 교과목을 중심으로 -

  • Kim, Sun-Tae (Korea Research Institute for Vocational Education & Training)
  • Received : 2008.01.30
  • Accepted : 2008.03.12
  • Published : 2008.03.31

Abstract

As the way to intensify vocational education, the places to learn and work merge into one educational system and teaching-learning methods that were pointed at lecturer level are adjusted to learners level. However, the current education environment of vocational highschool doesn't keep up with a new teaching and learning paradigm due to the lack of government-level support and the lecturer level education as well. In this paper, we present a novel learner-leading e-Learning teaching & learning contents framework that intensifying self leading education. In this framework, we concern the ability of self leading, space perception and lesson preparation, preferences of multimedia, scholastic aptitude level and achievement level of students in vocational highschool. Moreover, with following the protocol of the suggested model, we generate a new e-learning contents applying to the subject "Introduction to industry". Especially, to perform better quality of contents, we have survey the whole content of the subject and assorted part of it that would work best with learner-leading e-Learning teaching and learning contents. As we tentatively apply e-learning contents to students in vocational highschool, 79% of them replied that contents brought advantages to get school accomplishment, whereas 19% of students answered in negative that contents wasn't helpful than we've expected. Therefore, the statistical results probe that the e-learning contents we proposed show positive effect, and we analyzed the reasons that deteriorate the effects of contents as shortage of budget and copyright limitation.

본 연구는 공업 입문 과목에 적용할 수 있는 학습자 주도형 e-Learning 콘텐츠 체제를 구안하고 그에 맞는 콘텐츠 개발을 목표로 하고 있다. 주요연구 내용은 첫째, 전문계고 교수-학습과정에서 적용할 수 있는 학습자 주도형 e-Learning 콘텐츠 모델 개발 및 적용, 둘째, 학생들의 특성 및 성취 수준에 적합한 스토리 보드 개발, 셋째, 수학능력시험 직업탐구영역의 "공업 입문" 과목 교수학습 콘텐츠 등을 개발하는 것이다. 주요연구 결과로, 학습자 특성 분석을 통해서 "공업입문" 콘텐츠에 적용될 모델로 선형 모델이 선정되었다. 개발된 콘텐츠에 대한 학교 현장의 만족도 조사 결과 이러닝 콘텐츠를 활용한 수업에서 학습자의 79%가 학업성취도 증진에 도움이 되었다고 답변했으나, 19%는 도움이 되지 않았다고 응답하였다. 국가와 교육청, 학교와 교사는 학생들의 자발적 학습 동기 유발을 위한 다양한 e-learning 콘텐츠의 개발과 교수-학습 환경 조건을 갖추어야 할 것이다. 직업교육 효과성 제고를 위해 학생들의 학업 성취동기를 높일 수 있도록 다양한 학습자 주도형 e-Learning 콘텐츠 개발이 필요하다.

Keywords

References

  1. 강기주 외(2003). 공업입문, 법문사.
  2. 교육인적자원부(2001). 고등학교 교육과정 해설-공업에 관한 교과.
  3. 김기수 외(2001). 공업입문, 대한교과서.
  4. 김선태 외(2007). 2007 멀티미디어 교수자료 개발 사업, 교육인적자원부.한국교육학술정보원.
  5. 김선태 외(2006). 실업계 고등학교 전문교과 e-Learning 교수.학습 자료 개발사업(III), 교육인적자원부.한국직업능력개발원.
  6. 김선태 외(2005). 직업교육훈련 교수.학습 통합정보 시스템 운영 (III), 한국직업능력개발원.
  7. 김선태 외(2004). "학습자 주도형 e-Learning 교수.학습 콘텐츠 개발", 한국직업능력개발원.
  8. 김연경 외(2003). 플래시MX, 아카데미소프트.
  9. 이상혁 외(2001). 공업입문, 교학사.
  10. 이용순 외(2003). 2005수능 직업탐구영역의 과목별 성취기준과 평가기준 개발, 한국직업능력개발원.
  11. 이종식 외(2001). 공업입문, 일진사.
  12. 한국직업능력개발원(2003). 2005 수능 직업탐구영역의 과목별 성취기준과 평가기준 개발.
  13. Eom, W. & Reister, R. A.(2000). The effects of self-regulation and instructional control on performance and motivation in computer-based instruction. International Journal of Instructional Media, 27(3), 247-260.
  14. Joo, Y. J., Bong, M., & Choi, H, J. (2000). Self-efficacy for self-regulated learning, academic self-efficacy, and Internet self-efficacy in web-based instruction. Educational Technology Research and Development, 48(2), 5-17.
  15. Mayer, R. E., & Sims, V. K. (1994). For whom is a picture worth a thousand words?: Extensions of a dual coding theory of multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 86, 389-401. https://doi.org/10.1037/0022-0663.86.3.389
  16. Mayer, R., Mautone, P., & Prothero, W. (2002). Pictorial aids for learning by doing in a multimedia geology simulation game. Journal of Educational Psychology, 94, 171-185. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.1.171
  17. Pintrich, P. R., & de Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  18. Yang, Y. C. (1993). The effects of self-regulatory learning skills and type of instructional control on learning from computer-based instruction. International Journal of Instructional Media, 20, 235-241.
  19. Young, J. D. (1996). The effect of self-regulated learning strategies on performance in learner controlled computer-based instruction. ETR&D, 44(2), 17-27. https://doi.org/10.1007/BF02300538