Comparative study on the contraceptive knowledge, self-efficacy according to the career tract of high school female students

인문계와 실업계 여고생들의 피임지식과 피임 자기효능감에 관한 비교

  • Published : 2008.12.01

Abstract

Purpose: The aim of this study was to identify the contraceptive knowledge, self-efficacy according to the career tract of high school female students. Methods: This study used a cross-sectional, correlational design using an exploratory survey methodology through self-reported questionnaires. The questionnaires were administered to 369 high school female students using a convenience sampling. Results: In the experience of sexual behaviors(grasping hand, hugging, petting, deep petting, sexual intercourse), technical female high school students showed more experiences than female high school students. In the contraceptive knowledge, the score of high school students' contraceptive knowledge was higher than technical female high school students. In the contraceptive self-efficacy, there was not a significant difference between the technical female high school students and female high school students. In the female high school students, there were significant differences in the contraceptive knowledge according to grade, academic record, sex education experience and there were significant differences in the contraceptive self-efficacy according to grade, academic record, parents' attitude about acquaintance of the opposite sex. In the technical female high school students, there was not significant difference in the contraceptive knowledge according to demographic, sexual behavior, and contraceptive related characteristics but there were significant differences in the contraceptive self-efficacy according to grade, parents' attitude about acquaintance of the opposite sex, contraceptive education experience at school. There was positive relationship between contraceptive knowledge and contraceptive self-efficacy. Conclusion: Further research is needed to identify the prevalence rate of contraceptive attitude using more reliable variables. A sex education program should be developed for promoting use of contraceptive measure and formation of positive contraceptive attitude among high school female students.

Keywords

References

  1. 강희선(2001). 한국 대학생의 콘돔사용 설명모형. 연세대학교, 박사학위논문, 1-91, 서울
  2. 김경희, 권혜진, 정혜경(2004). 남자 청소년의 성경험에 영향을 미치는 예측요인. 대한간호학회지, 34(6), 954-963
  3. 김미종(2001). 기혼여성의 피임행위에 대한 모형. 연세대학교, 박사학위논문, 1-4, 서울
  4. 김선정(2003). 서울시 일부 중학생의 성교육 프로그램의 효과분석. - 시청각 교육과 토론을 적용한 피임교육을 중심으로. 이화여자대학교, 석사학위논문, 1-57, 서울
  5. 김종출(2000). 청소년의 싱의식 및 성 실태 조사 연구.-중, 고등생들의 성경험 유무를 중심으로. 순 천향대학교, 산업정보대학원 석사학위논문, 1-32, 아산
  6. 모현숙, 오현이, 조은아(2006). 남자 고등학생의 문제행동과 성지식, 성태도 유형 및 성 관련 경험과의 관계. 여성건강간호학회지, 12(3), 210-220
  7. 박상화(2000). 피임법으로서 콘돔의 신뢰도. 대한보건협회학술지, 26(2), 170-176
  8. 백경신, 정승교(2006). 일 지역 여고생의 인터넷 음란물 접촉실태, 성지식, 성태도 및 관련요인 조사. 지역사회간호학회지, 17(3), 376-386
  9. 손정남(2003). 여고생의 성 접촉과 성역할 정체감 및 자아존중감에 대한 연구. 지역사회간호학회지, 14(3), 468-478
  10. 엄진숙(2004). 초등학교 고학년을 위한 부모참여 성 교육 프로그램 효과. 한국보건간호학회지, 18(1), 143-153
  11. 오금숙(2003). 청소년의 성경험. 중앙대학교, 박사학위논문, 14-18, 서울
  12. 이선경(2000). 이성교제하는 십대 여학생의 성접촉과 자아존중감.자기주장의 관계. 연세대학교, 석사학위논문, 6-50, 서울
  13. 임현자, 조유향(2002). 한.일대학생의 경구피임약에 관한 지식과 태도 비교 연구. 여성건강간호학회지, 8(4), 471-481
  14. 장순복, 유명숙, 이선경(2001). 십대 여학생의 성 관련 경험과 자기주장. 여성건강간호학회지, 7(3), 305-316
  15. 조미옥, 김증임(2004). 고등학생들의 성의식, 생식건강지식, 성관련 경험에 대한 상관관계연구. 여성건강간호학회지, 10(1), 59-65
  16. 조은정(2006). 연극학적 상호작용 모델에 근거한 성 교육이 남녀 대학생의 콘돔에 대한 태도와 콘 돔 사용 의향에 미치는 효과. 지역사회간호학회지, 17(2), 223-234
  17. 최소영, 김영혜, 오현숙(2004). 10대 여성의 성행동, 임신실태 및 피임지식에 관한 연구. 여성건강간호학회지, 10(1), 42-50
  18. 최연순 등(2003). 여성건강간호학 (5판), 1373-1438, 서울 : 수문사
  19. 허명행, 안혜영, 곽은아, 김경미, 박지영, 이제일라 (2007). 대학생들의 성행동 및 피임지식과 태도와의 관계. 대한간호학회지, 37(3), 267-275 https://doi.org/10.4040/jkan.2007.37.3.267
  20. Bandura, A.(1977). Self-efficacy toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev, 84, 191-215 https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  21. John, S. S., Laura, D. L., Lawrence, B. F., Susheela, S.(2007). Explaining recent declines in adolescent pregnancy in the United States: The contribution of abstinence and improved contraceptive Use. Am J Public Health, 97(1), 150-156 https://doi.org/10.2105/AJPH.2006.089169
  22. Levinson, R.(1986). Contraceptive self-efficacy: A perspective on teenage girl's contraceptive behavior. J Sex Res, 22(3), 347-369 https://doi.org/10.1080/00224498609551314
  23. Mahoney, C., Thombs, D., & Ford, O.(1995). Health belief and self-efficacy models: Their utility in explaning college student condom use. AIDS Educ Prev, 7, 32-49
  24. Sionean, C., Diclemente, R. J., Wingood, G. M., Crosby, R., Cobb, B. K.(2002). Psychosocial and behavioral correlates of refusing unwanted sex among African-American adolescent females. J Adolesc Health, 30(1), 55-63 https://doi.org/10.1016/S1054-139X(01)00318-4
  25. Young, I. M.(1996). Education for sexuality-the role of the school. Elem Sch J, 14(1), 99-109
  26. Wang, R. H., Wang, H. H., & Hsu, M. T.(2003). Factors associated with adolescent pregnancy -A sample of taiwanese female adolescents. Public Health Nurs, 20(1), 33-41 https://doi.org/10.1046/j.1525-1446.2003.20105.x