Abstract
A method that is adaptively selecting among previous fast motion estimation algorithms and a newly proposed fast motion estimation algorithm(UCDS) is presented in this paper. The algorithm named AUDC and a newly proposed fast motion estimation algorithms are based on the Diamond Search(DS) algorithm and Three Step Search(TSS). Although many previous fast motion estimation algorithms have lots of advantages, those have lots of disadvantages. So we thought better adaptive selection of fast motion estimation algorithms than only using one fast motion estimation algorithm. Therefore, we propose AUDC that is using length of the MV, Search Point, SAD of the neighboring block and adaptively selecting among Cross Three Step Search(CTSS), Diamond Search(DS) and Ungraded Cross Diamond Search(UCDS). Experimental results show that the AUDC is much more robust, provides a faster searching speed, and smaller distortions than other popular fast block-matching at algorithms.
본 논문에서는 기존의 고속 움직임 추정 방법과 새롭게 제안하는 고속 움직임 추정 방법들을 적응적으로 사용하는 기법을 제공한다. 이 알고리듬의 이름은 AUDC이며, 새롭게 제안하는 고속 움직임 추정 방법은 다이아몬드 탐색와 3단계 탐색 기법을 기초로 한다. 비록 많은 고속 움직임 추정 방법들이 각각 많은 장점을 가지고 있지만 단점도 가지고 있다. 그러므로 한가지의 고속 움직임 추정 방법을 사용하는 것보다는 적응적으로 고속 움직임 추정 기법을 선택하여 사용하는 것이 더욱 효율적이라 할 수 있다. 그래서 제안하는 움직임 추정 기법은 현재 블록에 이웃하는 블록의 Motion Vector의 길이, 탐색점의 수, SAD를 이용하여 다이아몬드 탐색 기법, 십자 3단계 탐색 기법 그리고 개량된 십자 다이아몬드 기법을 적응적으로 사용한다. 실험결과 AUDC는 많이 알려진 다른 고속 움직임 추정 방법보다 화질을 향상시킬 뿐만 아니라 탐색점의 수 또한 향상됨을 알 수 있다.