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SCORM based Reusability Strategy on Moving Picture Contents

SCORM 기반 동영상 콘텐츠의 재사용 전략

  • 장재경 (성신여자대학교 미디어정보학부) ;
  • 김선혜 (성신여자대학교 미디어정보학부) ;
  • 김호성 (성신여자대학교 미디어정보학부)
  • Published : 2008.01.28

Abstract

Due to the advent of presumer and digital production of moving picture, a lot of UCC has been generated by editing the previous moving pictures in various way. It causes a lot of problems on copyright, duplication, and content. In reorganizing the contents, it is necessary to increase productivity and reusability by managing production pipeline systematically through the standardization of moving picture content. For this purpose, we try to develop the moving picture content management system that can manage all kinds of information on the production pipeline, based on SCORM of e-learning by considering production, publication and re-editing. Using the meta-data of content object, user and producer can easily search and reuse the contents. Hence, they can choose the contents object according to their preference and reproduce their own creative UCC by reorganizing and packaging the selected objects. The management of copyright by the unit of scene would solve the problem of copyright. The sequencing technique of SCORM as an interactive storytelling method makes it possible to produce individual contents by user's preference.

프로슈머의 등장과 동영상 콘텐츠가 디지털 방식으로 제작되면서 기존의 동영상을 다양한 방법으로 편집하는 UCC가 활성화되었다. 수많은 UCC가 제작되면서 저작권 문제, 복사에 따른 중복성 문제 그리고 저작물의 내용 문제 등이 대두되었다. 또한 기존의 동영상을 재구성할 경우 동영상 제작과정을 체계적으로 관리하고 동영상 콘텐츠를 표준화하여 재구성 및 재사용성에 따른 생산성을 높일 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 UCC에 적합한 동영상 콘텐츠의 검색, 재사용성 그리고 저작권 등의 중요성을 인식하고, 동영상 콘텐츠의 제작 유통 재편집을 고려하여 e-Learning에 널리 채택되고 있는 SCORM 표준안을 기반으로 동영상 재사용 시스템을 구축하였다. 콘텐츠 객체의 메타데이터를 이용하여 동영상 콘텐츠의 검색과 재사용을 용이하게 할 뿐만 아니라 제작자 및 일반 사용자들이 자신의 취향에 따라 콘텐츠 객체들을 선택하고 재구성하여 자신만의 창의적 동영상 UCC를 쉽게 제작할 수 있다. Scene 단위의 동영상 객체별로 저작권을 관리하여 저작권 문제를 해소하는데 효과가 있을 것으로 본다. 인터랙티브 스토리텔링 기법의 하나로 SCORM의 시퀀싱 기능을 사용하여 사용자의 기호에 따라 맞춤형으로 동영상을 감상할 수 있는 개별화된 동영상 콘텐츠의 제작도 가능하다.

Keywords

References

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