Abstract
Traffic accident forecasting model has been developed steadily to understand factors affecting traffic accidents and to reduce them. In Korea, the length of highways is over 3,000km, and it is within the top ten in the world. However, the number of accidents-per-one kilometer highway is higher than any other countries. The rapid increase of travel demand and transportation infrastructures since 1980's may influence on the high rates of traffic accident. Accident severity is one of the important indices as well as the rate of accident and factors such as road geometric conditions, driver characteristics and type of vehicles may be related to traffic accident severity. However, since all these factors are interacted complicatedly, the interactions are not easily identified. A structural equations model is adopted to capture the complex relationships among variables. In the model estimation, we use 2,880 accident data on highways in Korea. The SEM with several factors mentioned above as endogenous and exogenous variables shows that they have complex and strong relationships.
교통사고를 감소시키고 안전성을 향상시키기 위해, 사고에 영향을 미치는 요인들을 분석하여 교통사고를 예측하는 모형은 지속적으로 개발되어 왔다. 우리나라의 고속국도 총연장은 약 3,000km에 이르며, 이는 전 세계에서 10위 안에 드는 수치이다. 그러나 고속국도 1km당 사고 건수는 다른 나라들에 비하여 현격히 높은 실정인데, 1980년대 이래로 빠르게 증가한 교통수요와 교통관련 인프라의 규모가 이러한 높은 사고율에 영향을 미친 것으로 보인다. 사고율과 함께 중요하게 인식되는 지표는 사고의 심각도이며, 사고 심각도는 도로의 기하구조나 운전자 행태, 차종, 날씨 등 많은 요인들에 의해 직 간접적인 영향을 받을 것으로 판단된다. 이 밖에도 여러 요인들이 복합적으로 작용하여 사고를 일으키고, 사고의 심각도에 영향을 미칠 것으로 보인다. 구조방정식(Structural Equations Model)은 이처럼 여러 가지 변수들 간의 복잡한 관계를 규명하는데 적합한 모형으로, 본 연구에서는 사고 심각도에 영향을 미치는 요인들을 크게 '도로 요인' 및 '운전자 요인', '환경 요인' 등으로 구분하고, 총 2,880개의 사고데이터를 이용하여 구조방정식 모형을 구축, 각각의 변수들이 사고 심각도에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 도로 및 환경 요인은 통계적으로 유의한 수준에서 사고심각도와 강한 관계를 가지는 것으로 나타났다.