References
- 권우정(2004). 좌표관련 활동이 유아의 공간좌표 인식능력에 미치는 영향. 덕성여자대학교 석사학위 청구논문
- 김애란(1987). 유아의 공간좌표점 지각에 관한 연구. 중앙대학교 석사학위 청구논문
- 김은정(2006). 문제해결에 기초한 유아 기하활동 구성 및 적용 효과. 덕성여자대학교 박사학위 청구논문
- 김정민(2005). 정보처리양식에 따른 상위언어 능력과 창의적 언어 능력의 차이. 대구가톨릭대학교 석사학위 청구논문
- 김지현, 이정욱(2004). 유아의 좌표지각능력과 위치표상능력과의 관계연구, 아동학회지, 25(6). 1-13
- 김충식(1991). 유아의 공간좌표지각 발달에 관한 연구. 국민대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
- 문수백(1997). K-ABC 해석요강. 서울: 학지사
- 박영배(1995). 수학 교수.학습의 구성주의적 전개에 관한 연구. 서울대학교 박사학위 청구논문
- 서영숙(1985). 아동의 두뇌정보처리양식 및 성별에 따른 학습 이해도 차이 - 언어중심적 교수법을 사용하여. 아동학회지, 6(2), 21-33
- 신애경, 최병순(2000). 초등학교 학생의 정보처리 유형과 인지 양식에 따른 과학 문제 해결. 한국과학교육학회지, 20(1), 155-165
- 어성중, 신인선(1997). 정보처리양식과 수학성취도와의 관계에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A, 36(1), 23-33
- 여유진(2008). 유아의 계획능력과 정보처리양식이 수학 영역별 성취에 미치는 영향. 대구가톨릭대학교 석사학위 청구논문
- 오미형(2005). 정보처리유형에 따른 유아의 이야기 구성능력의 차이. 아동교육, 14(1), 191-203
- 이경우(1987). 유아를 위한 새수학교육. 서울: 창지사
- 이정욱(2005). 유아의 좌표이해 능력에 관한 연구. 유아교육연구, 9(2), 5-18
- 이채호(2006). 유아의 정보처리양식이 동작활동에 미치는 영향. 성균관대학교 석사학위 청구논문
- 최 연, 이정욱(2006). 유아의 이동기하 능력에 관한 연구. 열린유아교육연구, 11(1), 197-215
- 홍혜경(2004). 유아수학능력과 교육. 서울: 양서원
- Blades, M., & Spencer, C.(1989). Young children's ability to use coordinate references. Journal of Genetic Psychology, 150, 5-18 https://doi.org/10.1080/00221325.1989.9914570
- Bogen, J. E.(1969). The other side of the brain: Parts I, II, and III. Bulletin of the Los Angeles Neurological Society, 43, 73-105, 135-162, 191-203
- Bogen, J. E.(1975). Some educational aspects of hemispheric specialization. U. C. L. A. Educator. 17, 24-32
- Copley, J. V.(2000). The young child and mathematics. Washington, D.C: NAEYC
- Clements, D. H.(1999). Geometric and spatial thinking in young children(66-79). In J. V. Copely(Ed), Mathematics in the Early Years. Reston, VA: The National Council of Teachers for Mathematics
- Clements, D. H.(2004). Geometric and spatial thinking in early childhood education. In D. H. Clement & J. Sarama(Eds.), Engaging Young Children in Mathematics: Standards for Early Childhood Mathematics Education(267-297). Mhawah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, pub
- Das, J. P., Kirby, J. R., & Jarman, R. F.(1979). Simultaneous and successive cognitive processes. New York: Academic Press
- Del Grande, J.(1990). Spatial Sense. Aritbmatics Teacher, 73(6), 14-20
- Gazzaniga, M. S.(1970). The bisected brain. New York: Appleton Century Crofts
- Gordon, H. W., & Bogen, J. E.(1974). Hemispheric lateralization of singing after omtracarptod spdoum amylobarbitone. Journal of Neurology, Meurosurgery, and Psychiatry, 37, 727-738 https://doi.org/10.1136/jnnp.37.6.727
- Hannibal, M. A. Z., & Clamants, D. H.(2000). Young children's understanding of basic geometric shapes. Manuscript submitted for publication
- Johnson, S. W.(1979). Arithmetic and learning disabilities. Boston: Allyn & Bacon
- Jonassen, D. H., & Grabowski, B. L.(1993). Handbook of Individual Differences Learning & Instruction. New Jersey: Lawrence Eribaum Associates
- Kaufman, A. S., & Kaufman, N. L.(1984). K-ABC Interpretation manual. Circle Pines, MN: American Guidence Service
- Kennedy, L. M., Tipps, S., & Johnson, A.(2004). Guiding children's learning of mathematics. Belmont. CA: Wadsworth/Tomson Learning
- Kimura, D.(1967). Functional asymmetry of the brain in dichotic listening. Cortex, 3, 163-178 https://doi.org/10.1016/S0010-9452(67)80010-8
- Kirby, J. R., & Das, J. P.(1977). Reading Achievement, IQ and Simultaneous-Successive Processing. Journal of Educational Psychology. 69(5), 564-570 https://doi.org/10.1037/0022-0663.69.5.564
- Levy, J.(1972). Lateral specialization of the human brain: Behavioral manifestations and possible evolutionary basis. In J. A. Kiger(ED.), Biology of behavior. Corvallis OR: Oregon State University Press
- Luria, A. R.(1966). Higher cortical funtions in man. New York: Basic Books
- Luria, A. R.(1970). The Functional Organization of the Brain. Scientific American, 222, 66-78 https://doi.org/10.1038/scientificamerican0370-66
- NCTM(1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics
- NCTM(2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM
- Neisser, U.(1967). Cognitive psychology. New York: Trabasso Appleton-Century-Crofts
- Paivio, A.(1975). Imagery and synchronic thinking. Canadian Psychological Review, 16, 147-163 https://doi.org/10.1037/h0081801
- Paivio, A.(1976). Concerning dual-coding and simultaneous-successive processing. Canadian Psychological Review, 17, 69-71 https://doi.org/10.1037/h0081826
- Piaget, J., & Inhelder, B.(1956). The Child's Conception of Space. London: Routledge & Kegan Paul
- Piaget, J., & Inhelder, B., & Szeminska, A.(1960). The Child's Conception of Geometry. New York: Norton
- Sample, R. E.(1975). Are you teaching only one side of The brain? Learning, 3, 24-30
- Satlow, E., & Newcomb, N.(1998). When is a triangle not a triangle? Young children's developing concepts of geometric shape. Cognitive Development, 13, 547-559 https://doi.org/10.1016/S0885-2014(98)90006-5
- Schneider, W., & Shiffrin, R. M.(1977). Controlled and automatic human information processing: Detection, search, and attention Psychological Review, 84, 1-66 https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.1.1
- Somerville, S. C., & Bryant, P. E.(1985). Young Children's use of spatial coordinates. Child Development, 56, 604-613 https://doi.org/10.2307/1129750
- Sperry, R. W.(1975). Left-brain, right-brain. Saturday Review, 2(23), 19-25
- Watters, J. J., & English, L. D.(1995). Children's application of simultaneous and successive processing in inductive and inductive reasoning skills. Journal of Research in Science Teaching, 32(7), 699-714 https://doi.org/10.1002/tea.3660320705