Childcare Organizational Effectiveness: Analysis of Perceived Efficacy by Center Directors and Teachers

시설장 및 교사가 지각한 보육시설의 조직효과성에 관한 연구

  • Chung, Da-Wn (Department of Child and Family Studies, the Catholic University of Korea) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (Department of Child and Family Studies, the Catholic University of Korea)
  • 정다운 (가톨릭대학교 생활문화학과 아동학) ;
  • 문혁준 (가톨릭대학교 생활문화학과 아동학)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

The aim of this study was to identify perception discrepancies related to organizational effectiveness in childcare center. To achieve this, managers and teachers were treated as two different subjects. Statistical analysis showed that perception influences differed between managers and teachers. Managers were affected by organizational characteristics and director of the organization. On the other hand, teachers were affected by organizational characteristics and the manager of the child-care center. It was established that the different view points of managers and teachers led to a situation where a manager perceived organizational effectiveness in a more holistic and positive light compared to teachers. It is our assertion that in order to run a child-care center efficiently, it is very important to fortify the ability and authority of managers.

Keywords

References

  1. 경규혜(1995). 보육교사의 근무실태와 직무만족에 관한 연구. 청주대학교 행정대학원 석사학위 청구논문
  2. 곽정윤(1987). 학교행정가의 지도성 행동특성과 교사의 직무 성과에 관한 상관연구. 연세대학교 석사학위 청구논문
  3. 김동춘(1997). 교사가 지각한 유아교육기관의 조직문화와 조직효과성과의 관계연구. 서울여자대학교 박사학위 청구논문
  4. 김두성(1993). 학교조직문화와 조직효과성간의 관계에 관한 연구. 전북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  5. 김미량(1987). 유치원 원장의 역할유형과 교사의 직무에 대한 태도. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  6. 김순희(2004). 원장의 지도성 행동과 교사의 직무만족도와의 관계. 부산대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  7. 김우식(2002). 유치원 원장의 변혁적 지도성과 교사의 직무 성과와의 관계 연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  8. 김인영(1990). 유치원 조직풍토와 교사의 헌신도에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  9. 김창걸(1983). 교장의 지도성 행위, 상황 및 조직효과성과의 관계연구. 중앙대학교 박사학위 청구논문
  10. 박경희(2005). 유치원 교사의 교직 헌신 척도 개발 및 관련 변인에 대한 연구. 덕성여자대학교 박사학위 청구논문
  11. 백경숙, 윤지영(2006). 교사가 지각하는 유아교육기관의 서번트 리더십과 직무만족도와의 관계. 아동학회지, 27(1), 67-79
  12. 서미연(2004). 유치원장의 교사능력개발 지원정도와 교사의 직무만족 및 조직몰입간의 관계. 세종대학교 행정대학원 석사학위 청구논문
  13. 서은희, 이미숙(2002). 유치원 교사의 직무만족, 조직헌신 및 이직의도에 관한 연구. 열린유아교육연구, 7(3), 155-170
  14. 서재하(2005). 체육행정가의 리더십 유형과 직무성과의 관계. 경북대학교 박사학위 청구논문
  15. 서지영, 서영숙(2002). 유아교사의 조직헌신도에 영향을 미치는 관련 변인 연구-프로그램의 질과 직무환경을 중심으로-. 미래유아교육학회지, 9(2), 115-136
  16. 성영혜, 이은진(1999). 보육교사의 직무 스트레스와 보육활동과의 관계. 생활과학연구지, 14(1), 143-159
  17. 염지숙(2003). 유아교사들의 교직 경험: 현장으로부터의 목소리. 한국유아교육학회 2003년 연차 학술대회: 한국 유아교육의 정체성 확립을 위한 대화의 토대, 63-91
  18. 유지영(2004). 유아교육기관에서의 교사 리더십 유형과 조직 효과성 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  19. 윤건호(2003). 유아교육교사와 보육교사의 직무만족 비교연구. 교육행정학연구지, 2003, 21(3), 123-146
  20. 윤혜미, 권혜경(2003). 보육교사의 스트레스와 직업만족도. 한국생활과학지, 12(3), 303-319
  21. 이선경(1991). 학교장의 의사결정유형과 교사의 헌신도와의 관계연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  22. 이승연(1994). 유아교사발달단계에 기초한 유치원 교사의 관심사 분석. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  23. 이훈구(1999). 관광호텔의 기업문화에 대한 실증적 연구. 경기대학교 박사학위 청구논문
  24. 임정숙(1997). 보육교사 직무만족에 관한 연구. 한남대학교 지역개발대학원 석사학위 청구논문
  25. 채종옥(1993). 유치원 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족. 이화여자대학교 연구논집, 24, 83-112
  26. 황소현(2005). 교사가 지각한 학교자의 권한위임과 직무 성과와의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  27. dongA.com뉴스(2008.1.30. 03:17) 어린이집 '알몸체벌' 물의. 보도자료
  28. Herbert, S. C.(2003). The relationship of perceived servant Leadership and job satisfaction from the follow's perspective. Unpublished doctorial dissertation. University of Capella, Minneapolis, MN, USA
  29. Kats, L. G.(1972). Developmental stages of preschool teachers. Elementary School Journal, 73, 50-54 https://doi.org/10.1086/460731
  30. Kats, L. G.(1985). Research currents: Teachers as learners. Language Arts, 62(7), 778-782
  31. Kontos, S., & Stremmel, A.(1988). Caregivers' perceptions of working conditions in a childcare environment. Early Childhood Research Quarterly, 3, 77-90 https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90030-0
  32. Wessen, P.(1981). Off-site stress and the disadvantaged caregiver: A neglected factor. Child Care Information Exchange, 42, 10-12