Abstract
In December 2006, the Ministry of Environment Republic of Korea established the guideline which is "Indoor Air Quality Management Guidelines in Public Transportation." as control items, $CO_2$ (carbon dioxide) and PM10 (particle matter) are classified two categories, that is, Level 1 (non-rush hour), Level 2 (rush hour). Therefore, the quality of air in train and subway should be controlled in accordance with the guideline. We took a measure the air freshness inside train twice at Line 4 (Tangogae-Oido), in Sep. 2007 and at Line 1 (Dongincheon-Yongsan) in Nov. 2007, respectively and, also expected the emitted $CO_2$ concentration by using a property of matter such as EMU (Electric Multiple Unit) design reviewing specification and air. According to the measured values, the concentration of PM10 was 44, 57, 45% and the concentration of $CO_2$ was 39, 36, 44% respectively, all measured values are within the guideline and also, as a result we found the expected value and measured value are similar.
환경부는 2006년 12월에 "대중교통수단 실내공기질 관리 가이드라인"을 제정하였다. 관리항목으로 이산화탄소($CO_2$)와 미세먼지(PM10)에 대해 각각 Level 1(평상시)과 Level 2(혼잡시)로 가이드라인을 제시하였다. 이에 열차와 전동차에 대해 실내공기질 관리가 필요하게 되었다. 본 연구는 2007년 9월과 11월에 4호선(당고개-오이도), 1호선 급행(동인천-용산) 전동차 운행구간을 대상으로 실내공기질을 측정하였다. 또한 전동차 설계검토 사양과 일반적인 공기인자 등의 물성값을 적용하여 $CO_2$ 농도를 예측하였다. 그리고 전동차 실내공기질 실측치와 비교분석 하였다. 측정결과 PM10 농도는 환경부 가이드라인에 각각 44, 57, 45% 수준, $CO_2$농도는 각각 39, 36, 44% 수준으로 양호하였다. 또한 $CO_2$ 농도 예측치와 실측치를 비교한 결과 예측치는 실측치에 유사한 결과로 나타났다.