Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 11 Issue 4
- /
- Pages.595-608
- /
- 2008
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
Teachers' Knowledge Base and The Structure of Mathematical Knowledge for Effective Mathematics Teaching
효과적인 수학 교수를 위한 교사 지식 기반 영역과 수학적 지식 구조
Abstract
The purpose of this study is to address the teachers' knowledge bases for effective mathematics teaching and especially to provide the various definitions and the structures of mathematics knowledge which is the most important one of the knowledge bases. The conceptual understanding about teachers' knowledge bases for effective mathematics teaching and the structure of mathematics knowledge may be used in evaluating effective mathematics teaching and teachers as well as in developing a new conceptual framework for the structure of mathematical knowledge.
본 연구는 효과적인 수한 괴수(teaching)를 위해 괴사들이 갖추어야 할 지식 기반영역들을 소개하고, 지식 기반 영역 중에서도 가장 핵심 영역인 수학적 지식에 대한 다양한 정의와 구조에 관한 모델을 소개하고자 한다. 이를 통해, 본 연구는 교사지식 영역에 대한 전반적인 이해를 제공 할 뿐만 아니라, 수학적 지식에 대한 구체적이고 이론적인 틀을 제공하고자 한다.
Keywords