귀금속.보석 상품정보 온톨로지 구축에 관한 연구

A Study on the Development of Ontology based on the Jewelry Brand Information

  • 이기영 (원광보건대학 영상컨텐츠과)
  • 발행 : 2008.12.31

초록

본 연구에서는 웹 문서에서의 단순 키워드 매칭으로 검색하는 전자상거래시스템의 문제점을 해결하기 위한 방안으로 도메인 온톨로지를 자동으로 생성하고 이를 기반으로 지능형 에이전트기술을 접목함으로서 의사소통이 단일화된 상품검색시스템을 개발한다. 온톨로지 개발은 국제상품분류코드(UNSPSC)와 귀금속 보석 사이트들의 분류정보를 기반으로 대표용어를 추출하고 유사관계 시소러스 적용하여 표준화된 온톨로지를 구축하며 지능형에이전트 기술을 검색 단계에서 접목시켜 사용자에게 정보수집의 효율성을 지원하도록 시맨틱 웹을 지원하는 상거래 시스템을 설계하고 구현한다. 또한 개인화된 검색 환경을 지원하기 위해 사용자 프로파일을 설계하고, 개인화 검색 에이전트와 추론기능을 이용한 검색 환경을 제공함으로서 정보수집의 신속성과 정확한 정보검색이 가능하도록 지원한다.

This research is to develop product retrieval system through simplified communication by applying intelligent agent technology based on automatically created domain ontology to present solution on problems with e-commerce system which searches in the web documents with a simple keyword. Ontology development extracts representative term based on classification information of international product classification code(UNSPSC) and jewelry websites that is applied to analogy relationship thesaurus to establish standardized ontology. The intelligent agent technology is applied to retrieval stage to support efficiency of information collection for users by designing and developing e-commerce system supported with semantic web. Moreover, it designs user profile to personalized search environment and provide personalized retrieval agent and retrieval environment with inference function to make available with fast information collection and accurate information search.

키워드