지역축제 방문객의 축제 이미지 평가에 따른 만족과 재방문 의사에 관한 연구

A Study on Satisfaction and Revisit Intention of Local Festival Visitors - Focused on Visitors’ Evaluation of Festival Image Attributes -

  • 김시중 (우송대학교 관광컨벤션학과) ;
  • 정경숙 (우송대학교 대학원 관광경영학과)
  • Kim, Si-Joong (Department of Tourism & Convention, Woosong University) ;
  • Jung, Kyoung-Suk (Department of Tourism Management, The Graduate School of Woosong University)
  • 발행 : 2008.12.31

초록

본 연구는 지역축제 방문객의 축제 이미지 평가에 따른 만족과 재방문의사 분석에 목적이 있었다. 연구대상인‘무주 반딧불축제’를 중심으로 정서적 이미지 23개 인지적 이미지 26개의 요인을 대상으로 실증분석을 실시하였으며, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 축제 이미지가 만족도에 미치는 영향관계 분석결과 정서적 이미지요인에서는‘독특성’인지적 이미지에서는‘신명성’과‘교육적 효과’가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 축제 이미지가 재방문에 미치는 영향관계 분석결과 정서적 이미지요인 중 재방문에‘독특성’‘전통성’이, 인지적 이미지요인에서는‘신명성’‘교육적 효과’가 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 축제 이미지가 구전의사에 미치는 영향분석 결과 정서적 이미지요인 중 구전의사에‘독특성’이 인지적 이미지요인 중‘신명성’‘교육적 효과’가 영향을 미치는 것으로 나타났다.

The objective of this study was to investigate satisfaction and revisit intention of Muju Firefly Festival visitors, based on visitors’ evaluation of festival images. The result of this research provided three major findings as belows. 1. The factor of “uniqueness of festival” among emotional image group and the factors of “festival spirit” and “educational impact” among cognitive image group contributed to the levels of visitor satisfaction. 2. The factors of “uniqueness of festival” and “traditionalism of festival” among emotional image group and the factors of “festival spirit” and “educational impact of festival” among cognitive image group influenced the revisit intention of festival visitors. 3. The factor of “uniqueness of festival” among emotional image group and factors of “festival spirit” and “educational impact” among cognitive image group had an impact on the intention of word of mouth.

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