A Case Study on Design of Educational Facility Appling BIM(Building Information Model) based Collaboration Process

BIM(Building Information Model) 기반의 협업프로세스를 적용한 교육시설 설계에 관한 사례연구

  • 이상헌 (한양대학교 건축환경공학과) ;
  • 장원준 (한양대학교 건축환경공학과) ;
  • 전한종 (한양대학교 건축학부)
  • Published : 2008.11.30

Abstract

The main purpose of this study is to find out the strengths and weaknesses of the application of BIM to the educational facilities. All the data information is drawn from the integrated design process which links various fields such as energy simulation, structure analyzation, and etc, and it is applied to the project combined as one data set. Moreover, we analyze the possible problems of the data exchange that can happen as collaborating with various fields while working on the project, and we present its solutions and the futher studies on this matter of a project.

Keywords

References

  1. 박상동, 한국의 에너지절약 및 환경 친화적 건축재료, 한국그린빌딩협회지, 2008
  2. 이진희.전한종, BIM기반 통합설계프로세스의 국내 적용 가능성에 관한 연구, 한국실내디자인학회 논문집, 한국실내디자인학회, 2007
  3. 조재근.전한종, BIM을 적용한 초등학교 설계에 관한 연구, 한국교육시설학회 논문집, 한국교육시설학회, 2007
  4. 김언용, Building Information Modeling(BIM)에서의 협업체계와 적용사례, 한국 CAD/CAM학술발표회 논문집, 2005
  5. 윤두영, BIM 설계도입을 위한 기반 환경 구축 사례, CAD & Graphics, 2008