A Study on Indoor Environmental Factors in Elementary School Classroom for Eco-School Planning

에코스쿨 계획을 위한 초등학교 실내 환경계획 요소 조사

  • Published : 2008.11.30

Abstract

Global environment is getting deteriorated at an alarming rate. Eco-school could be one of the effective solutions to protect our environment and a good sample of architecture to economize in total energies, resources and greenhouse gases. In case of our country, the study of eco-school planning is not sufficient compared with other countries, so this paper would be a good study on the indoor environment of the classroom by surveying their opinions and ideas from the group of users in elementary school. The result of this study shows that the proper installation of building equipment and nature ventilation system is necessary to provide delightful environment for the students and to save the energy. To ensure that we have adequate saving and protection, it is necessary to change the existing appraisal standard.

Keywords

References

  1. 장대희.김현수, 초등학교 외부공간의 환경친화적 조성계획에 관한 연구, 대한건축학회, 2004
  2. 강은주.오덕성, 미국 에코스쿨의 계획 기법에 관한 연구, 대한건축학회, 2006
  3. 윤지영, 생태적 개념을 도입한 초등학교 실내공간디자인에 관한 연구, 한국실내디자인학회, 2004
  4. 강은주.오덕성, 요구도 측면에서 본 에코스쿨의 계획방향에 관한 연구, 대한건축학회, 2004
  5. 강은주.오덕성, Eco-School의 계획측면과 세부수법에 관한 연구, 한국생태건축학회, 2002
  6. 이종찬, 사례분석을 통한 친환경 건축 인증제도의 실내 환경 인자 분석 및 개선 안 기초연구, 대한건축학회논문집, p.297, 2005
  7. 조한, 국내외 친환경건축물 인증제도 실내 환경 관련 부문 비교분석 및 개선안 연구, 한국실내디자인학회논문집, p.23, 2006
  8. 윤지영, 생태적 개념을 도입한 초등학교 실내공간디자인에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, p.230, 2004
  9. 태성호.신성우.임수철, 실내 환경평가의 사례분석을 통한 국내외 친환경 건축물 인증제도의 비교 분석 연구, 대한 건축학회논문집, p.122, 2007