The Effects of Subjective Norm and Social Interactivity on Usage Intention in WBC Learning Systems

웹기반 협동학습 시스템에서의 주관적 규범과 사회적 상호작용이 지속적 사용의도에 미치는 영향

  • 이동훈 (한국기술교육대학교 산업경영학과) ;
  • 이상곤 (한국기술교육대학교 산업경영학부) ;
  • 이지연 (인하대학교 사범대학 교육학과)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

This paper develops the research model for the understanding of learner's usage intention in web based collaborative learning(WBCL) system. This model is based on the Davis' Technology Acceptance Model(TAM) and Social Interactivity Theory. Data is collected 225 University students from two different institutions. They were divided into 46 groups and asked to complete an online TOEIC preparation module using WBCL systems over 4 weeks. Data were collected at three points for each participant-before, 3 weeks after, and at the end of the online module. The result show that TAM based Belief factors(Usefulness, Ease of use, Playfulenss) are important determinants of usage intention in WBCL systems. The study also found the external factors of the extended TAM to be subjective norm, leader's enthusiasm in WBCL context.

Keywords

References

  1. 강홍숙, 강만철, "협동학습의 효과에 관한 메타분석", 아동교육, 제15권, 제1호(2006)
  2. 권성호, "웹기반 가상교육에서 협력적 상호작용 촉진을 위한 학습자 지원 전략 개발", 교육공학연구, 제17권, 제3호(2001), pp.29-52
  3. 김미량, "하이퍼텍스트 학습체제에서의 상호작용 증진 전략 연구", 박사학위논문, 서울대학교, 1998
  4. 김미량, "학습자 중심 웹기반 교수-학습체제 의 설계전략과 상호작용성", 한국정보교육, 제3권, 제1호(1998), pp.13-21
  5. 김성완, "전자교육 공동체에서 지각된 유용성과 지각된 사용용이성이 학습자의 몰입에 미치는 영향", 한국컴퓨터정보학회,제1권, 제1 호(2006), pp.87-97
  6. 김민환, 성백, "웹기반 원격교육에서 구조화된 협동학습 전략과 학습자 상호작용 전략의 효과", 학습자중심교과교육연구, 제6권, 제2호(2006), pp.75-95
  7. 김준우, 김연수, 박천웅, "블로그 사용의도에 미치는 영향요인 연구", 한국산업경영시스템학회, 제29권, 제3호(2006), pp.96-10
  8. 남상조, "인터넷 원격교육에서 학습자 관점의 문제점에 관한 연구", 한국콘텐츠학회, 2006 춘계학술대회 발표논문, 2006
  9. 문교식, "웹기반 프로젝트의 교육용을 위한 설계", 한국정보교육학회, 제2권, 제2호(1998), pp.189-200
  10. 박성연, 유승현, "온라인 커뮤니티에서의 공동체의식이 웹사이트 충성도와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구", 경영학연구, 제32권, 제6호(2003)
  11. 박성익, 수업방법 탐구, 교육과학사, 1998
  12. 박성익, 왕경수, 임철일, 박인우, 이재경, 김미량, 임정훈, 정현미, 교육공학 탐구의 새지평, 교육과학사, 2001
  13. 박연정, 장인온, "E러닝 학습 효과성분석 사례 연구", 기업교육연구, 제7권, 제1호(2005)
  14. 박혜정, Dickerson, "수입 캐주얼의류 구매에 대한 태도, 주관적 규범 의도에 관한 연구", 한국의류학회지, 제26권, 제12호(2002), pp. 1791-1803
  15. 백수희, "e-러닝 환경에서 상호작용 증진을 위한 상호작용 기능의 설계 및 구현", 디지털디자인학연구, 제5권, 제4호(2005)
  16. 변영계, 김광휘, 협동학습의 이론과 실제, 학지사, 1999
  17. 양희동, 문윤지, "정보기술 수용에 있어서 사용자 특성과 정보기술 특성에 따른 사회적 영향의 차이", 경영정보학연구, 제15권, 제2호(2005), pp97-120
  18. 양희동, 최인영, "사회적 영향이 정보 시스템 수용에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제11권, 제3호(2001),pp165-184
  19. 오지은, 정유경, "사회적 환경요인이 인터넷 여행 상품의 탐색가치와 구매유용성 및 구매 의도에 미치는 영향", 관광학연구, 제31권, 제4호(2007)
  20. 왕경수, "웹기반 협동학습에서의 상호작용 증 진 방안 탐색", 교육정보방송연구, 제9권, 제4호(2003), pp.169-178
  21. 유시정, 오종철, "e-Learning 사이트특성과 기술수용모형에 관한연구:학습자 스타일을 중심으로", e-비즈니스연구, 제7권, 제2호 (2006), pp.97-118
  22. 유일, 황준하, "학습자의 원격교육 시스템 이용의도와 성과에 대한 원격교육 자기효능감 효과", 경영정보학연구, 제12권, 제3호(2002), pp.45-70
  23. 유평준, "원격대학원 온라인수업의 학습참여도, 학업성취도 및 학습만족도에 미치는 학습자 관련변인", 교육정보방송연구, 제9권, 제4호(2002)
  24. 윤병희, "협동학습을 통한 초등 수학 수업의 효율화 방안:구조 중심, STAD, TAI의 통합적 적용", 석사학위논문, 덕성여자대학교, 2001
  25. 이동훈, 이상곤, 이지연, "e러닝 환경에서 학습자간 상호작용활동 증진을 위한 웹기반 협동학습 시스템 설계 및 구현", 한국IT서비스학회, 제6권, 제3호(2007), pp.195-207
  26. 이웅규, 이종기, "e-Learning에서의 학습 환 경과 학습자 자기효능감이 학습유효성에 미 치는 영향", 경영정보학연구, 제16권, 제1호 (2006), pp.1-21 https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2006.00210.x
  27. 이웅규, 이승헌, "정보기술 사용에서의 놀이성, 유용성 그리고 사회적 영향:미니홈피 사용을 중심으로", 한국경영정보학회, 제15권, 단일호(2005)
  28. 이인수, "구성주의 근거한 문제 중심학습 구현 환경으로서의 WBI설계 개발 연구", 석사학위논문, 경희대학교, 1999
  29. 이인숙, "학습자의 컴퓨터 컨퍼런싱 대화 참여에 미치는 변인에 관한 사례연구", 교육학연구, 제37권, 제1호(1999), pp.127-153
  30. 이재신, "가상공간에서의 대인 커뮤니케이션", 사이버커뮤니케이션학보, 통권, 제10호(2002), pp.105-155
  31. 임정훈, "상호작용 관점에서 조망해 본 웹기반 교육의 이론적 기저", 교육공학연구, 제15권, 제3호(1999)
  32. 임정훈, "웹기반 문제해결학습 환경에서 소집단 협동학습 전략이 온라인 토론의 참여도와 문제해결에 미치는 효과", 박사학위논문, 서울대학교, 1998
  33. 임정훈, "인터넷을 활용한 가상수업에서의 교수-학습활동 및 교육 효과 연구", 교육공학연구, 제14권, 제2호(1998), pp.103-113
  34. 임철일, "상호작용적 웹기반 수업설계를 위한 종합적 모형 의 탐색", 교육공학연구, 제15권, 제1호(1999)
  35. 장정무, 김태웅, 이원준, "기술수용모델을 이용한 사이버강의 수용의 영향요인", 기술현신연구, 제12권, 제3호(2003)
  36. 전재호, "STAD와 집단조사(GI) 협동학습이 학습자의 학습 능력에 따라 학업성취에 미치는 효과", 한국교원대학교, 2000
  37. 정영식, "사회적 상호작용 증진을 위한 협동학습객체 모형 개발", 박사학위논문, 한국교원대학교, 2004
  38. 최광신, 노진덕, "사이버교육의 영향요인이 학생만족도에 미치는 영향", 한국정보전략학회지, 제5권, 제2호(2002)
  39. 최병연, "자기결정성 학습동기이론의 교육적 적용", 교육문제연구, 제16집(2002), pp.165-184
  40. 최정임, "웹기반 수업에서 상호작용 증진을 위한 교수전략 탐구", 교육공학연구, 제15권, 제3호(1999)
  41. 한국교육학술정보원, 온라인 프로젝트 학습 개발 연구, 2001
  42. 한진환, "e-Learning에 대한 태도가 e-Learning 유효성에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회, 2006 춘계종합학술대회논문집, 제4권, 제 1호(2006), pp.103-108
  43. 황선신, 한규정, "효과적인 상호작용을 지원 하는 웹기반 협동학습 시스템 설계", 한국정 보교육학회, 2001년 하계 학술발표논문집, 2001
  44. Agarwal, R. and J. Prasad, "The role of innovation characteristics and perceived Voluntariness in the acceptance of information technologies", Decision Sciences, Vol.28, No. 3(1997), pp.557-582 https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1997.tb01322.x
  45. Atkin, M. A. and C. Kydd, "Individual Characteristics Associated with and World Wide Web Use:An Empirical Study of Playfulness and Motivation", The DATA BASE for Advances in Information Systems, Vol.28, No.2(1997)
  46. Borsook, T. K. and N. Higginbotham-Wheat, "Interactivity:What is it and What can it do for computer-based instruction?", Educational Technology, Vol.31, No.10(1991), pp.11-17
  47. Cooper, R. B. and R. W. Zmud, "Information technology implementation research: A technology diffusion approach", Management Science, Vol.36, No.2(1990), pp.123-139 https://doi.org/10.1287/mnsc.36.2.123
  48. Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, Vol.13, No.3(1989), pp.319-340 https://doi.org/10.2307/249008
  49. DeLone, W. H. and E. R. McLean, "Information System Success:The Quest for the Dependent Variable", Information System Research, Vol.3, No.1(1992), pp.60-92 https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  50. DeLone, W. H. and E. R. McLean, "The DeLone and McLean Model of Information Systems Success:A Ten-Year Update", Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4(2003), pp.9-30 https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  51. Deutsch, M., "A theory of cooperation and competition", Human Relations, Vol.2, No.2 (1949), pp.129-152 https://doi.org/10.1177/001872674900200204
  52. Dills, C.R. and R.K. Bass, Instructional development: The state of the art, II, Dubuque: Kendall/Hunt Publishing Company, 1984
  53. Thomas P. Novak and Donna L. Hoffman, "Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments:Conceptual Foundations", Journal of Marketing, Vol.60, No.3(1996), pp.50-68 https://doi.org/10.2307/1251841
  54. Fishbein, M. and I. Ajzen, Belief, Attitude, Intentions and Behavior:An Introduction to Theory and Research, Boston:Addison-Wesley, 1975
  55. Gefen, D. and D. Straub, "The Relative Importance of Perceived Ease of Use in IS Adoption:A Study of E-Commerce Adoption", Journal of Association for the Information Systems, Vol.1(2000), pp.1-30
  56. Gefen, D., E. Karahanna and D. W. Straub, "Trust and TAM in Online Shopping:An Integrated Model", MIS Quarterly, Vol.27, No.1(2003), pp.51-90 https://doi.org/10.2307/30036519
  57. Giardian M., "Interactive and intelligent advisory strategies in a multimedia learning environment:Human factors, design issues and technical considerations", In Giardina, M. (Ed.), Interactive Multimedia Learning Environments: Human Factors and Technical Considerations on Design Issues, Heldelberg:Springer-Verlag, 1992, pp.48-66
  58. Gilbert, L. and D. R. Moore, "Building interactivity into web course; Tools for social and instructional", Educational Technology, Vol.38, No.3(1998), pp.29-35
  59. Hair, J. F., R. E. Anderson, R. L. Tathan and W. C. Black, Multivariate Data Analysis, New Jersey:Prentice Hall(5th Edition), 1998
  60. Harackiewicz. J., "The Effects of Reward Contingency and Performance Feedback on Intrinsic Motivation", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.37, No.8(1979), pp.1352-1363 https://doi.org/10.1037/0022-3514.37.8.1352
  61. Harasim, L., On-line education:A new domain, Mindweave:Communications, Computers, and Distance Education. NY:Pergamon, 1989
  62. Harasim, L., Online education:An environment for collaboration and intellectual amplification. In L. Harasim (ed.), Online education: Perspectives on a new environment, New York:Praeger, 1990, pp.39-66
  63. Harris, J., "Physical education:a picture of health?", British Journal of Physical Education, Vol.26, No.4(1995), pp.25-32
  64. Hoffman. D. and T.P. Novak, "Marketing in hyper media computer mediated environments: Conceptual foundations", Journal of Marketing, Vol.60, No.3(1996), pp.50-68 https://doi.org/10.2307/1251841
  65. Johnson, D. W. and R. T. Johnson "Effects of cooperative, competitive, and individualistic goal structures on achievement:A meta-analysis", Psychological Bulletin, Vol. 89, No.1(1981), pp.47-62 https://doi.org/10.1037/0033-2909.89.1.47
  66. Kearsley, G., The nature and value of interaction in distance learning, Distance Education Symposium 3, The Pennsylvania State University, 1995
  67. Khan, B., A Framework for Web-Based Learning, In B. Khan(ed.), Web-Based Training, NJ:Education Technology Publication, 2001
  68. han, B.. Web-Based Instruction(WBI): What is it and why is it? In B. Khan (ed.), Web-based, Instruction, NJ:Educational Technology Publications, 1997
  69. Kreijins, K., P. Kirschner, and W. Jochems,. "Identifying the pitfalls for social interaction in, computer-supported, collaborative. learning, environments:a review of the research", Computers in human behavior, Vol. 19, No.3(2003), pp.335-353 https://doi.org/10.1016/S0747-5632(02)00057-2
  70. Karahanna, E. and D. W. Straub, "The Psychological Origins of Perceived Usefulness and Perceived Ease of use", Information and management, Vol.35, No.4(1999)
  71. Liaw, S. and H. Huang, "Enhancing interactivity in web based instruction:a review of the literature", Educational Technology, Vol.40, No.3(2000), pp.41-45
  72. Lin, C. C. and H. Lu, "Towards an understanding of the behavioral intention to use a website", International Journal of Information Management, Vol.20, No.3(2000), pp. 197-208 https://doi.org/10.1016/S0268-4012(00)00005-0
  73. oon, J. and Y. Kim, "Extending the TAM for a World-Wide-Web Context", Information and Management, Vol.38, No.4(2001), pp.217-230 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00061-6
  74. Moore, M. G. and G. Kearsley, Distance Education:a Systems View, Belmont, Ca. Wadsworth Publishing Company, 1996
  75. Northrup, P., "A framework for designing interactivity in web-based instruction", Educational Technology, Vol.41, No.2(2001), pp.31-39
  76. Rafaeli, S., Interactivity:From new media to communication. In R. P. Hawkins, J. M. Weimann and S. Pingree(eds.), Advancing Communication Sciences:Merging Mass and Interpersonal Process, Sage Annual Review of Communication Research, Vol.16, 1988, pp.110-134
  77. Slavin. R. E., "Cooperative learning", Review of Educational Research, Vol.50, No.2(1980), pp.315-342 https://doi.org/10.3102/00346543050002315
  78. Taylor, S. and P. A. Todd, "Understanding information technology usage:A test of competing models", Information Systems Research, Vol.6, No.2(1995), pp.144-176 https://doi.org/10.1287/isre.6.2.144
  79. Venkatesh, V. and F. D. Davis, "A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model:Four Longitudinal Field Studies", Management Science, Vol.46, No.2 (2000), pp.186-204 https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  80. Zhang, S. and C. P. Fulford, "Are interaction time and psychological interactivity the same thing in the distance learning television classroom?", Educational Technology, Vol.34, No.6(1994), pp.58-64