A Study on the Iconological Approach of the Korean Traditional Space Design - Focusing on Regional Prototype and Creative Fantasy -

한국 전통공간디자인의 도상해석학적 접근에 관한 연구 - 지역적 원형과 창조적 환상의 개념을 중심으로 -

  • 박경애 (국민대학교 환경디자인연구소)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

Korean space design image is a kind of writing as well as one of the sign that dissembles itself as a direct transcript of what it represents. Moreover it is pictorial representation and notions such as mental and perceptual imaginary. Significance of Iconology lies in how we transform image and the imagination that produces it into power of trust and respect. From this point of view, the process of this study is illustrated as follows: At first, this study search out concept of archetype, collective unconsciousness and collective representation that found principles on basic theory for interpretation of korean space icon. Secondly, it mentions theoretical background of iconological contents and structure. And it clarifies Iconology as a method that is applicable logic for Korean space design. Finally, as an analysis of korean space design, this study analyse in three steps that are pre-iconological description, iconological analysis, iconological interpretation each in terms of modernization at regional korean space design. In the step of the pre-iconological description, it describe visual representative style based on era and place. In the step of the iconological analysis, the typical structure is classified in status, vernacular, ethnic, traditional. In the step of the iconological interpretation, connotation is categorized into allegory, multivalence, potential. Through this process, this study suggest that iconology is an appropriate analysis system of Korean space design images that represent symbols combined with our collective emotion.

Keywords

References

  1. 김봉렬, 한국건축이야기1-시대를 담는 그릇, 돌베개, 2006
  2. 김형효, 구조주의 사유체계와 사상, 인간사랑, 2008
  3. 새로운 한옥을 위한 건축인 모임, 한옥에 살어리랏다, 돌베개, 2007
  4. 신영훈, 한국의 고궁, 한옥문화, 2005
  5. 신준형, 파노프스키와 뒤러, 시공아트, 2004
  6. 이정우, 사건의 철학, 철학아카데미, 2003
  7. 임석재, 한국현대건축비평, 예경, 1998
  8. 최기숙, 환상, 연세대학교 출판부, 2003
  9. 한필원, 한국의 전통마을을 가다, 북로드, 2004
  10. 한국실내디자인학회, 실내건축을 위한 색채디자인, 기문당, 2000
  11. Erwin Panofsky, Studies in iconology : humanistic themes in the art of the Renaissance, Boulder : Westview Press, 1972
  12. Michael Toolan, Language, text and context : essays in stylistics, London : Routledge, 1992
  13. Pavio, Allan, Mental Representations: A Dual Coding Approach. Oxford: Oxford University Press, 1986
  14. Pierre Guiraud, Semiology, translated by George Gross. London : Routledge & K. Paul, 1975
  15. W.J.T. Mitchell, Iconology, Chicago: University of Chicago Press, 1987
  16. W.J.T. Mitchell, Picture Theory, Chicago: University of Chicago Press, 1994
  17. 에케하르트 케멀링, 도상학과 도상해석학, 이한순 외 역, 사계절, 1997
  18. C.G.융, 원형과 무의식, 솔, 2002
  19. 존 A. 워커, 디자인의 역사, 정진국 역, 까치, 1995
  20. Y. 바진, 현대예술철학의 흐름, 오병남.윤자정 역, 예전사, 1996
  21. 이광진, 건축의 지역성과 그 현대적 적용에 관한 연구, 연세대학교대학원 석사학위논문, 2007
  22. 이정우, 미셸 푸코의 담론공간 개념과 주체의 문제, 서울대학교대학원 박사학위논문, 1994
  23. 박경애, 한국전통공간디자인 텍스트의 지시작용 해석에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 2007. 8
  24. 장미진, 도상해석학의 문제: 파노프스키와 제들마이어의 이론을 중심으로, 미술사학2, 미술사학연구회, 1990
  25. 허미선.조경진, 정원작품의 해석방법으로서 도상학과 도상해석학, 한국정원학회지, 15권, 2호, 1997. 1
  26. 한옥의 현대화 심포지움-경주한옥호텔 라궁의 사례, 서울대학교 건축사연구실, 2007. 4
  27. 건축과 환경 0205, NO.213
  28. 건축문화, 안압지와 복원건물, 1986.3