Abstract
This study was to analyze the influence of the leisure constraints on leisure satisfaction. For research participants, 4 high-school students(2 males and 2 females) were participated by applying purposeful sampling. The students of the junior-senior high schools under the influence of the board of education of Chun-Cheon city as of 2008 have been chosen as the population. According to the methods of this study, the write visited the schools personally, explained the answers, and got them to answer each item for themselves by the self-administration method, Out of the total 300 questionnaires, 259 questionnaires have been collected, and the 259 questionnaires except the two whose answers are insincere or whose filling up is omitted have been chosen as the final examples. The collective data analyzed by Windows SPSS 12.0 version, which gives none, reliability analysis, factor analysis, regression analysis were used as statistic analysis techniques. The conclusions drawn through these methods and procedures of the study are as follows; First, the leisure constraints influences on psychological satisfaction. Second, the he leisure constraints influences on relaxational satisfaction.
본 연구의 목적은 청소년의 여가활동제약이 여가만족에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 이를 위해 2008년 K도 교육청 산하 C시 인문계 고등학교 재학생을 모집단으로 선정하여 무선표집법으로 300명을 표집하였다. 최종 자료분석에 사용된 사례수는 259명이었고 측정도구는 설문지를 이용하였다. 특히 설문지의 신뢰도 분석결과 Cronbach'${\alpha}$ 값이 여가제약은 .952 여가만족도는 .941로 나타났다. 자료분석은 SPSS 12.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석과 회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구방법을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 여가제약은 심리적 만족에 영향을 미치는 것으로 내재적 제약은 심리적 만족에 정적 영향을 미치는 반면 대인적 제약은 부적영향을 미친다. 둘째, 여가제약은 휴식적 만족에 영향을 미치는 것으로 내재적 제약은 휴식적 만족에 정적 영향을 미친다.