Abstract
As hotel industry lately recognize that food and drink industry produces more profits than hotel rooms, multi-various and scientific management policies are required along with the management of profitability. Particularly, as hotel services have become more alike due to the development of technology and sharing information, opportunities for differentiation have decreased. Human resource is a significant key for the hotel business as it could lead to a success or failure. It would be overwhelming for employees if they carry all the burdens on their shoulders to impress the customers and improve the service culture in this fast-changing society with different colors of human desire. Therefore, it is essential to focus on developing strategies of efficient organizational as well as human resource management, and the managerial leadership with capability of understanding the organizational structure should play the leading role, considering the specific characteristics of hotel business. The purposes of the study are transformational leadership and transactional leadership comparison analysis of hotel F&B to management strategy.
최근 호텔기업에서 식음료부문이 객실보다 더 많은 수익을 창출하는 부서로 인식하면서 수익성 관리와 더불어 다각적이고 과학적인 경영정책이 요구되는 실정이며, 특히 21c 호텔기업은 극심한 기술의 변화와 정보의 홍수에 휩쓸리고 있는 상황에서 호텔기업의 미래를 위한 경영목표를 달성하기 위해서는 무엇보다 호텔기업 현장관리자(지배인 : manager)들이 미래를 준비하고자 하는 노력과 열정이 요구되며 호텔기업의 리더십은 종사원의 안정적인 조직생활에 많은 영향과 자신의 목표를 달성할 수 있는 역할을 하기 때문에 기업의 전부라 하여도 과언이 아니다. 호텔기업이 성장 발전을 결정하는 가장 중요한 요인은 그 기업을 구성하고 있는 사람들의 자세와 능력에 달려있으며, 이러한 문화를 창출하는 것은 바로 전문경영인의 리더십의 역량에 달려있다. 따라서 본 연구는 호텔기업 식음료의 변혁적 리더십과 거래적 리더십의 비교분석을 통하여 효율적인 경영전략 방안을 제시하는데 그 목적이 있다.