Abstract
One of drawbacks of the current edutainment game system is that its frame is fixed with limited contents. Under the condition of the above game structures, nobody can select one's interesting contents to increase educational efficiency easily. To overcome such a problem, we will propose the system named UCG(User Combinative Game) based on Web 2.0 in which users can make a choice among various educational contents and select game frames. The structure of the UCG system and its process are shown in this paper.
기존의 웹을 통한 에듀테인먼트 게임이 갖는 문제점 중 하나는 제한된 콘텐츠와 더불어 그 틀이 고정되어 있다는 점이다. 이러한 게임 구조하에서는 개개인마다 다른 개인적 취향을 제대로 살리지 못해 게임을 통한 학습의 능률이 제한적이라는 단점이 있다. 이러한 문제를 극복하고자 본 논문에서는 웹 2.0을 기반해 사용자가 관심을 가지는 학습 콘텐츠를 선택할 뿐 아니라 직접 게임의 틀을 선택할 수 있는, UCG(User Combinative Game)이라고 명명한 시스템을 제안하고자 한다. 여기서는 UCG 시스템의 구성과 작동 프로세스를 보인다.