초록
비즈니스 프로세스란 기업의 목표 달성을 위하여 다양한 비즈니스 규칙에 의해 정의된 상호 연관이 있는 비즈니스 기능의 집합을 의미한다. 이러한 비즈니스 프로세스 관리를 위해 많은 기업들은 프로세스 모델링 작업을 수행하게 되는데, 이러한 모델링 작업은 사람에 의해 수행되기 때문에 예기치 못한 이상 현상이 발생할 수 있게 된다. 이러한 이상 현상이 미리 검출되지 않고 프로세스 엔진에 의해 실행된다면 막대한 비용 및 손실을 초래할 수 있기 때문에 모델링 단계에서 이상 현상이 없도록 모델링을 하거나 모델링 도구 자체에서 미리 정의된 이상 현상들을 검출하는 작업이 필요하다. 본 논문에서는 비즈니스프로세스 이상 현상 검출작업에 활용될 수 있도록 모델링 단계에서 발생할 수 있는 이상 현상들을 타입에 따라 분류하고 정의하였다.
Business Process is a set of interrelated business functions, which are defined by various business process rule and that will lead a company to accomplishing a specific organizational goal. Many business organizations are using process modeling methods for their business process management, but mostly these methods are accomplished by Human-Based activities. These human-based activities cause unexpected design anomalies in modeling phase. If process engine executed without design anomalies detection, that will be lead to huge loss on costs. To ensure that there is no design anomalies in modeling phase and to detect anomalies of predefined actions within modeling tools are important issues in business process management. In this paper, we provide specific types of design anomalies, which can effectively use to detect design anomalies in business process modeling phase.