Abstract
In railroad operation, turnout is the device designed to provide very critical functions of moving the train to the neighboring rail. It's the only movable section among the rail and track equipment, which has a complicated structure and as rapid movement between the wheel and rail during operation is unavoidable, the safety and the vibration caused by the impact load of the passing train becomes always the major concern. Response to rail vibration tends to vary depending on physical properties of the rail, rail base and the ground, making it difficult to estimate the quantitative outcome through the measurement. Thus, experimental or empirical approach, rather than an analytic method, has been more commonly employed to deal with the ground vibration. To predict the vibration of the turnout, an experimental value and the measured values are applied in parallel to the factors with a high degree of uncertainty. This study hence was intended to compare and analyze the vibration values measured at the crossing part of manganese turnout by type of train and turnout and distance, as well as predict the intensity of vibration generated at the crossing part of manganese turnout when tilting train accelerates.
철도운행에 있어 분기기는 열차를 주행선로에서 이웃한 선로로 이동시키는 매우 중요한 역할을 수행하는 장치이다. 분기기는 레일 궤도설비 중 유일한 가동부로 구조도 복잡하고 천이과정 중 결선부에서 차륜, 레일간의 급격한 운동변화가 필연적으로 발생되어 안전성 문제와 반복되는 통과열차의 충격하중에 의한 진동 문제가 항상 거론되고 있다. 분기기의 진동은 레일과 궤도하부 노반의 상태, 그리고 지반의 물성치 등에 따른 변수가 많으므로 해석모델로 신뢰성있는 정량적인 결과를 도출하는 것은 매우 어려운 일이다. 따라서 대부분의 분기기진동에 관한 문제는 순수 해석적인 기법보다는 실험과 경험에 기초한 방법을 많이 적용하고 있다. 분기기의 진동 예측은 불확실성이 높은 인자들에 대해서 실험 및 측정값을 병행함으로써 예측정확성을 높일 수 있다. 본 연구에서는 기존선구 망간 분기기 크로싱부에서 발생하는 진동 측정치 결과를 열차 종류별, 거리별, 분기기별로 비교 분석하고 향후 틸팅열차 증속시 망간 분기기 크로싱부에서 발생하는 진동 발생 수준을 예측 평가하였다. 예측에 사용된 지반의 동적 거동은 선형 한계에 있다고 가정하였다.