The Analysis for the Causes of Beach Erosion on Jeonchon-Najung Beach on the East Coast of Korea

전촌-나정해안의 해안침식 원인분석

  • Yoo, Hyung-Seok (Department of Civil Engineering, Kwandong University) ;
  • Kim, Kyu-Han (Department of Civil Engineering, Kwandong University) ;
  • Joung, Eui-Jin (Department of Commercial Diving, Korea polytechnic colleges)
  • 유형석 (관동대학교 토목공학과) ;
  • 김규한 (관동대학교 토목공학과) ;
  • 정의진 (한국폴리텍III대학 강릉캠퍼스 산업잠수학과)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

The process of sediment transport has a very complex mechanism due to waves, currents and bottom topography changes. Usually, beach erosion occurs from various causes such as non-equilibrium sediment transport condition, construction of seawall and rip currents. Therefore, when we try to reduce and develop countermeasures for beach erosion, we have to know the main mode and direction of sediment transport that causes beach erosion. In this study, the process of sediment transport on Jeonchon-Najung beach and main causes of beach erosion have been studied. Field investigation data, aerial photos and the results of numerical model test were used in the analysis. As a result, it was realized that the main causes of beach erosion at Jeonchon-Najung beach was due to the construction of fishery harbors and a seawall.

해안침식의 과정은 여러가지 원인이 복합적으로 작용하여 발생되는 경우가 많다. 일반적으로 해안침식은 표사이동의 평형파괴, 호안의 건설 및 이안류 발생 등과 같은 다양한 원인으로부터 야기된다. 따라서, 이러한 해안침식현상을 제어하기 위해서는 해안침식을 야기시키는 주된 원인을 정확히 파악하는 것이 가장 우선시 되어야 하고, 그 주원인에 대한 대책을 수립해야만 한다. 본 연구에서는 파랑이 탁월한 동해안의 전촌-나정해안을 대상으로 표사이동에 따른 침식현상을 검토하고 침식의 주원인을 도출하고자 하였다. 원인분석방법으로는 현장관측자료, 항공사진분석 및 수치모형실험을 이용하였다. 그 결과 대상해역에 있어서 해안침식의 주원인은 전촌, 나정항의 건설 및 호안건설에 의한 것임을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

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