Inversion of the Magnetic Field Generated by a Car

차량이 발생하는 자기장에 대한 역산

  • 임무택 (한국지질자원연구원 지질기반정보연구부) ;
  • 박영수 (한국지질자원연구원 지질기반정보연구부) ;
  • 임형래 (한국지질자원연구원 지질기반정보연구부) ;
  • 구성본 (한국지질자원연구원 지질기반정보연구부) ;
  • 정현기 (한국지질자원연구원 지반안전연구부) ;
  • 곽병욱 (충남대학교 자연과학대학 지구과학부)
  • Published : 2008.11.30

Abstract

We have constructed a car-borne magnetic exploration system, in which a car drags a non-magnetic cart on which a magnetometer is installed. In the total magnetic field measured as a vectorial sum in this system, are included the magnetic field generated by the car itself. This magnetic field, doing the role of a magnetic noise, should be eliminated. For this purpose, we have set up a measurement condition to get the same effect as if we have put the car in one point and thereafter measured the magnetic field around it. In this case, if there is any magnetically anomalous body in the area, we can consider all the remaining magnetic field to have been generated by the car itself, once the geomagnetic field eliminated. We tried to invert the magnetic field considered to have been generated by the car and succeeded to derive the magnetic moment and the direction of the induced and remanent magnetic field of the car respectively. Once the magnetic moment and the direction of the induced and remanent magnetic field have been calculated, the magnetic field generated by them in specific points can be directly and analytically calculated. This result can be used in the future to eliminate the magnetic field generated by the car itself doing the role of a magnetic noise during the procedure of reduction of the measured magnetic exploration data by the car-borne magnetic exploration system.

차량이 자력계를 끌면서 자기장을 측정하는 차량자력탐사시스템을 구성하였다. 이 때 측정된 벡터합으로서의 총자기장에는 차량 자체가 발생하는 자기장이 포함되어 있다. 이 자기장은 잡음으로 작용하므로, 이를 제거해야 한다. 이를 위하여, 차량을 한 지점에 세워 두고 주위에서 자기장을 측정한 것과 같은 효과를 내도록 상황을 설정하여 자기장을 측정하였다. 이렇게 한 경우, 측정 지역 내에 차량 외의 다른 이상체가 없다면, 지구자기장을 소거한 자기장은 모두 차량이 발생한 자기장이라고 여길 수 있다. 이처럼 차량이 발생한 것으로 여긴 자기장을 역산하여 차량이 가진 잔류자기와 유도 자기 각각에 대해서 자기모멘트의 크기와 방향을 추출하고자 하였는데, 그 결과는 성공이었다. 일단 잔류자기와 유도자기의 자기모멘트의 크기와 방향을 추출하고 나면, 그들에 의해서 특정한 지점에서 발생되는 자기장은 직접 계산된다. 이 결과는 앞으로 차량자력탐사시스템을 이용하여 자력탐사를 수행한 뒤 획득된 자료를 처리하는 과정에서 차량에 의한 잡음을 소거함에 이용될 수 있다.

Keywords

References

  1. 임무택, 박영수, 임형래, 구성본, 정현기, 2004, 차량자력탐사시 스템의 구축, 2004 대한지구물리학회/한국물리탐사학회 공동 학술대회 논문집, p. 77-82
  2. 임무택, 박영수, 정현기, 임형래, 구성본, 이영철, 2006, 차량 자 력탐사에서 차량의 영향의 제거, 2006 대한지구물리학회/한국 물리탐사학회 공동학술대회 논문집, p. 141-151
  3. Blakely, R. J., 1996, Potential Theory in Gravity and Magnetic Applications, Cambridge University Press
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  5. Stanley, J. M., 1977, Simplified magnetic interpretation of the geologic contact and thin dyke, 99. 1236-1240, n. 6, v. 42, Geophysics