초록
본 논문에서는 산학간 협력을 통해 대학의 IT 분야 전공교육을 강화하기 위한 정부 주재의 교과과정개발, 적용 및 점증적 개선 과정을 설명한다. 특히, 소프트웨어 개발방법론인 Boehm의 WINWIN 나선형 모형을 이용하여 수요자로서의 산업계, 공급자로 서의 학계, 중재자로서의 정부가 모두 만족(winwin)할 수 있는 협상작업을 통해 교과과정이 개발되고 정련되는 과정을 설명한다. 또한, 개발된 교과과정들이 정부의 사업을 통해 전국의 교육 현장에 적용되어 활용된 결과와 그에 대한 평가를 제시한다. 이 모형의 기본 원리는 일반적이어서 타 영역의 대학 교과과정 개발에도 적용될 수 있을 것이다.
This paper presents the process of developing, applying and increasingly updating curriculums to reinforce education in IT field through cooperation of industry and academy by the invention of government. In particular, the curriculums are developed and refined in order to satisfy both industry as users and academy as suppliers, using a spiral model, which was originally proposed for software development by Boehm. The result and the assessment are described where the developed curriculums have been applied at the universities in a national-wide base through a project by government. The basic principles of this model are general enough to be applied to curriculum development in various areas of college education.