Upgrading College IT Education using a Spiral Model

나선형 모형을 이용한 대학 IT 교육의 개선

  • Published : 2008.09.30

Abstract

This paper presents the process of developing, applying and increasingly updating curriculums to reinforce education in IT field through cooperation of industry and academy by the invention of government. In particular, the curriculums are developed and refined in order to satisfy both industry as users and academy as suppliers, using a spiral model, which was originally proposed for software development by Boehm. The result and the assessment are described where the developed curriculums have been applied at the universities in a national-wide base through a project by government. The basic principles of this model are general enough to be applied to curriculum development in various areas of college education.

본 논문에서는 산학간 협력을 통해 대학의 IT 분야 전공교육을 강화하기 위한 정부 주재의 교과과정개발, 적용 및 점증적 개선 과정을 설명한다. 특히, 소프트웨어 개발방법론인 Boehm의 WINWIN 나선형 모형을 이용하여 수요자로서의 산업계, 공급자로 서의 학계, 중재자로서의 정부가 모두 만족(winwin)할 수 있는 협상작업을 통해 교과과정이 개발되고 정련되는 과정을 설명한다. 또한, 개발된 교과과정들이 정부의 사업을 통해 전국의 교육 현장에 적용되어 활용된 결과와 그에 대한 평가를 제시한다. 이 모형의 기본 원리는 일반적이어서 타 영역의 대학 교과과정 개발에도 적용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 노은하․박수희․장준호(2005). 컴퓨터-소프트웨어분야 수요지향적 교과과정의 개발. 컴퓨터교육학회논문지, 8(4), : 1-13
  2. 장준호 외(2003). 공급망 관리기법(SCM)을 통한 IT인력양성 체제 구축. 정보과학회지, 21(9)
  3. 장준호(2004). 수요지향적 IT인력양성. 정보과학회지, 22(5)
  4. 정보통신부(2003). 컴퓨터-소프트웨어 전공트랙 타당성 검토 및 Embedded S/W 표준교과목 개발
  5. 정보통신연구진흥원(2004). 세부기술 수요조사 보고서
  6. 한국공학교육인증원(2007). 대학 IT전공역량 강화(NEXT)사업 발전방안 연구 보고서
  7. 한국소프트웨어진흥원(2001). 대학의 컴퓨터-소프트웨어 교육 강화 방안
  8. 한국소프트웨어진흥원(2003). 대학에서의 실용적IT 교육 강화 방안
  9. 한국소프트웨어진흥원(2003). IT 전문인력 활용 실태 조사
  10. Boehm, B.(1988). A Spiral Model for Software Development and Enhancement. IEEE Computer, 21(5) : 61-72
  11. Boehm, B.(1998). Using the WINWIN Spiral Model: A Case Study. Computer, 31(7) : 33-44
  12. Om, K., Lee, J. & Chang, J.(2007). Using supply chain management to enhance industryuniversity collaborations in IT higher education in Korea. Scientometrics, 71(3) : pp. 455-471 https://doi.org/10.1007/s11192-007-1690-3
  13. Pak, S., Rho, E. & Chang, J.(2006). Industrial Demand-driven Curriculums for Computer- Software Field in Korea, Proceedings of the 11th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Bologna, Italy
  14. Spady, W.(1993). Outcome-based Education. Belconnen, ACT: Australian Curriculum Studies Association