Abstract
Far greater than ever before is the present industrial demand for skilled professionals in innovative product design and development. Yet there is an apparent lack of a sufficient curricular provision for training design professionals in almost all engineering schools. The present study is to propose a systematic procedure for developing a strategy for building an innovative product design curriculum and demonstrate its application. The procedure consists of three major steps: strategic element derivation, task formulation, and task execution roadmap construction. The proposed procedure was applied to develop a modular curriculum (a cluster of several related courses) covering various subjects in relation to innovative product design and development. The procedure seems quite effective and useful for developing a curriculum that is strategically well differentiated based on the unique characteristics of a particular educational institute and its applicability seems not limited to a specific domain.
기업에서는 경쟁력 제고를 위해 혁신제품개발 전문인력을 필요로 하나, 혁신제품개발 전문인력을 위한 대학의 교육과정 개설은 미흡한 실정이다. 본 연구는 대학에서 혁신제품개발 교과과정 개발을 위한 체계적 전략수립 방법을 제안하고 교육과정 개발에 적용하였다. 본 연구의 전략수립 방법은 순차적인 3단계(전략요소 도출, 전략적 과제 수립, 전략실행 roadmap 수립)로 구성되어 체계적으로 교과과정 개발을 위한 전략을 수립할 수 있게 한다. 또한, 개발된 전략수립 방법은 P 대학의 "인간친화형 혁신제품개발 모듈 교육과정" 개발 전략수립에 활용되었다. 본 연구의 혁신제품개발 교육과정 개발 전략수립 방법은 제품개발 교육과정뿐만 아니라, 대학의 특성을 고려한 차별화된 신규 교육과정 개발에 유용하게 활용될 수 있을 것이다.