Abstract
The purpose of this study is to find out the effects of the use of Chatting Method(with AI Chatting robot: Chatterbot) and Computer Interest Levels on Teaching & Learning. The major findings of the study are as follows. Firstly, the chatting activities using the chatterbot method and computer Interest Levels were not effective in the academic achievement. Secondly, the chatting activities using the chatterbot method and computer Interest Levels were effective in improving the learning motivation. Thirdly, According to the result of post-feedback analysis, the benefits of chatterbot method was 'the new', 'transcends time and space', 'drill and practice learning' and was some of the drawbacks 'response fixed', lack of emotional transactions. and the proposal 'PBL' was reached(1. strength: new experience, 2. weakness: be tired, 3. proposal: PBL approach). Fourthly, the relationship between the academic achievement, learning motivation, post-feedback was no correlation. Based on these results, the study suggests that the chatterbot method was need for multiple instructional design strategy.
본 연구의 목적은 인공지능 채팅로봇 수업방법과 컴퓨터 흥미도가 교수-학습에 미치는 영향을 살펴보는 것으로 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인공지능 채팅로봇 수업방법과 컴퓨터 흥미도가 학업성취도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 컴퓨터 흥미도 수준이 집단간 학업성취도에 미치는 효과는 없었다. 둘째, 인공지능 채팅로봇 수업방법과 컴퓨터 흥미도가 학습동기에 미치는 영향을 살펴본 결과, 컴퓨터 흥미도가 집단간 학습동기에 미치는 효과가 나타났다. 셋째, 사후 피드백을 분석한 결과를 살펴보면, 인공지능 채터봇 채팅수업(방법)의 장점은 '새로움(신선함), '시공초월', '반복학습'이었고, 단점은 '답변고정', '정서성 부족'이었다. 그리고 제안점으로는 '문제해결중심'이 도출되었다. 넷째, 학업성취도, 학습동기, 피드백 간의 관계를 살펴본 결과, 학업성취도, 학습동기, 피드백 간의 상관관계는 모두 없는 것으로 드러났다. 이런 점들은 인공지능 채터봇에 대한 다각적 교수설계전략의 필요성을 제시해준다.