DOI QR코드

DOI QR Code

TPEG-based User Created Message Service Model Design for Terrestrial DMB

지상파DMB TPEG 기반 사용자 주도형 메시지 서비스 모델 설계

  • Lee, Sang-Hee (Institute of e-Vehicle Technology, Ulsan University) ;
  • Jo, Kang-Hyun (Institute of e-Vehicle Technology, Ulsan University)
  • 이상희 (울산대학교 자동차선박기술대학원) ;
  • 조강현 (울산대학교 자동차선박기술대학원)
  • Published : 2008.11.30

Abstract

The terrestrial-digital multimedia broadcasting(T-DMB) is now provided for the public service and the number of receivers reaches 15 million at the present of August 2008. The service of T-DMB itself has been succeeded in the presence. It is however remained as a supplementary role of stationed TV. It is necessary to find an additional business model as a new media to acquire surplus escaping from the deficit of the present T-DMB service. In the present paper, data service of T-DMB is proposed as candidate of such solution. Especially, TTI(Traffic and Travel Information) service is proposed as a killer application using TPEG(Transport Protocol Experts Group). At present, TPEG has not been so popular in the sense of various user satisfaction. Thus the variety of service including bi-directional service using DMB2.0 as in the sphere of Web2.0 is necessary for the service providers. In the paper, the restriction of TPEG-POI(Point of Interest) application service using the conventional mobile communication infrastructure is indicated. To overcome such restriction, TPEG-UCM(User Created Message) application service model using individual bi-directional media which is initiated and interacting by the users is proposed. In the experiment, the application program shows the usability of the proposed method so that the implementation results show its operability.

본격적인 전국방송이 시작된 지상파DMB(T-DMB; Terrestrial-Digital Multimedia Broadcasting)가 2008년 8월을 기점으로 단말기 보급대수 1,500만 시대가 되었다. 지상파DMB 서비스 그 자체는 상당히 성공했다고 할 수 있다. 그러나 기존 고정형 TV의 이동 수신이라는 보완재 역할에 아직 머물러 있다. 신규 매체로서의 확고한 자리매김과 적자에 허덕이는 사업자의 수익 구조 개선을 위해서는 새로운 비즈니스 모델이 필요하다. 이는 지상파DMB의 데이터 서비스에서 해답을 찾을 수 있을 것이다. 특히 TPEG(Transport Protocol Experts Group)을 이용한 교통여행정보(TTI; Traffic and Travel Information) 서비스가 킬러 애플리케이션(Killer application) 으로서 주목받고 있다. 아직 제공되는 서비스의 내용이 교통정보 위주로 다양하지 않아 TPEG 서비스가 크게 사용되지는 않고 있다. TPEG 서비스의 활성화를 위해서는 다양한 종류의 서비스를 개발할 필요가 있다. 또한 웹2.0(Web2.0) 환경에서처럼 확장된 DMB2.0 시대 도래에 적합한 양방향 서비스도 필요하다. 이에 본 논문에서는 기존의 이동통신망 인프라를 이용한 지상파DMB 양방향 서비스를 제안하고 있는 TPEG-POI(Point of Interest) 응용 서비스의 제한점을 지적한다. 그리고 사용자에 의해 주도된 여행정보를 전송할 수 있는 TPEG-UCM(User Created Message) 응용 서비스 모델을 제안하여 개인 양방향 미디어를 실현하여 사용성을 보였다.

Keywords

References

  1. DMB 이용인구 1500만 명 돌파, 한국경제신문, 2008. 9. 25
  2. 윤남주, DMB양방향 서비스 DMB 2.0, 정보통신연구진흥원 포커스 주간기술동향 통권 1354호 2008. 7. 9
  3. 손 안의 TV, 지상파DMB 1300만 시대-시청자가 원하는 콘텐츠, 전자신문, 2008. 7. 21
  4. KBS Mozen TPEG, http://www.kbs-mozen.com/
  5. SBS Roadi TPEG, http://www.sbsroadi.com/
  6. YTN DMB 4Drive, http://www.4drive.co.kr/
  7. MBC DMB Drive, http://www.dmbdrive.com/
  8. 정영호, 김순철, 조삼모, 지상파DMB 기반의 POI 서비스 설계 및 구현, 한국방송공학회 학술발표대회 논문집, 2005년
  9. 정영호, 지상파DMB 위치기반서비스용 TPEG 응용프로토콜 설계 및 구현, 충남대학교 대학원 전자공학과 통신공학 박사학위논문, 2006년
  10. 산업자원부 지능형교통체계 TPEG Part1 : TPEG-INV (Introduction, Numbering and Version), KS X 18234-1
  11. 산업자원부 지능형교통체계 TPEG Part2 : TPEG-SSF (Syntax, Semantics and Framing Structure), KS X 18234-1
  12. 산업자원부 지능형교통체계 TPEG Part6 : TPEG-LOC (Location), KS X 18234-6
  13. 정부통신부단체표준 관심지점정보(POI) 서비스 (TTAS.KO-07.0036)
  14. B/TPEG : Guidelines for TPEG on the Internet (B/TPEG Plenary Group)
  15. 권대복, 채영석, T-DMB에서의 교통여행정보서비스 설계 및 구현, 한국방송공학회 논문지, 제 12권 제 3호, pp.203-213, 2007년 https://doi.org/10.5909/JBE.2007.12.3.203
  16. 싸이월드 이야기지도, http://map.cyworld.com/
  17. 알맵 지도, http://www.almap.co.kr/