초록
개별화 학습은 단지 하나의 교수 학습 방법으로서의 의미가 아니라는 인식이 보편화되어 교실 수업뿐만 아니라, 성인 교육, 기업 교육 등 다양한 교수 학습 상황에서 관심을 끌어왔다. 한편 효과적인 개별화 학습은 학습자 특성에 대한 정확한 분석 및 측정이 필수적으로 요구되나, 학습자 특성에 대한 개념과 범주가 다양하고 광범위하여 그에 대한 계량적인 기술이 어렵다. 이에 본 연구에서는 학습자 특성을 인지구조와 인지양식으로 제한하였다. 또한 학습자 특성을 연결주의적 관점에서 기술하고 이를 기반으로 하여 학습자 특성의 정량화 기법을 제안하며 그에 대한 타당성을 검증하였다. 본 연구에서의 학습자 인지구조는 기존에 연구된 학습자 인지구조 객체를 간소화하였고 인지양식은 학습자 인지의 지식관성력으로 축소하여 기술하였다.
It seems reasonable to assume that the individualized learning means more than simple teaching-learning method, so the instructional method has attracted a fair amount of attention not only in classroom, but also in the field of a adult education, cooperate education, and so on. In order to have an effect on individualized learning, we need to analyze and measure the learner's characteristic. However it is difficult to represent in quantified form because the conception and category of learner's characteristic is various and extensive. Therefore, in this paper, we propose a quantification method of learner's characteristic, which is limited to learner's cognitive structure and style, and is represented in the light of connectionism, verify the validity. The learner's cognitive structure in this paper was represented, which simplified the learner's cognitive structure. Additionally, the cognitive style in this paper was limited to inertia of knowledge for learner's cognition.