Operation limits analysis of PW206C turboshaft engine in manual mode

PW206C 터보축 엔진의 수동운용범위 분석

  • 이창호 (한국항공우주연구원 스마트무인기개발사업단)
  • Published : 2008.08.30

Abstract

The power control system of Smart UAV is similar to the propeller pitch governing concept of turboprop aircraft. The pilot adjusts the engine power directly and the pitch governor controls the propeller pitch to maintain the propeller rotational speed. The electronic engine controller(EEC) of PW206C engine developed for helicopter is not fit for the power control concept of Smart UAV, and therefore the manual back-up system of PW206C engine is used for the engine power control of Smart UAV. Engine performance estimation program is used to predict the control range of power lever angle(PLA) according to the variation of engine output shaft speed, flight altitude and flight speed. These data provide a guide for the PLA control in manual mode operation.

스마트무인기의 출력제어계통은 터보프롭 항공기와 유사한 피치 가버닝 개념으로 조종사가 엔진출력을 직접 조절하고 제어기는 프로펠러의 회전속도를 일정하게 유지하는 방식을 사용한다. PW206C 엔진은 회전익 항공기에 맞게 개발된 전자식엔진제어기를 갖춘 터보축 엔진으로 스마트무인기에서 요구되는 엔진제어개념과는 맞지 않는다. 따라서 엔진 출력을 전기식 작동기를 엔진의 출력조절레버에 연결하여 조절하는 수동방식을 사용한다. 본 논문에서는 엔진성능계산프로그램을 사용하여 엔진출력축속도, 비행고도 및 비행속도변화에 대한 엔진성능을 계산하여 각 비행조건에서의 출력조절레버각의 작동범위를 예측한다.

Keywords

References

  1. Joseph Schaeffer, Roger Alwang, and Mukund Joglekar, "V-22 Thrust Power Management Control Law Development," 47th Annual Forum of the American Helicopter Society, Phoenix, Arizona, 1991
  2. 스마트무인기 추진장치 상세설계보고서, 스마트무인기기술개발사업단, 2006
  3. PW206C Estimated Engine Performance Program (EEPP), Pratt&Whitney Canada, 1995
  4. PW206C Engine Installation Manual, Pratt & Whitney Canada, 1999