Abstract
As culture content industry is regarded as a high value-added creation industry, many universities have run various kinds of programs such as interdisciplinary programs to develop human resources recently. J University has also offered a culture content interdisciplinary program since 2006. 6 departments are engaged in the interdisciplinary program. However, the research related to the assessment of courses and management about interdisciplinary programs rarely exists. In this paper, we firstly analyze the satisfaction levels of the classes and the management of the culture content interdisciplinary program runs in our University. In addition, in order to propose a desirable method to run the interdisciplinary program, we analyze the comprehension levels of students and the effectiveness of the education. Finally, we propose a future direction for a successful program based on our analysis results.
문화콘텐츠산업은 고부가 가치 창출 산업으로 최근 여러 대학들에서는 독립학과 신설 또는 학제간 공동과정으로 문화콘텐츠 인력양성을 추진하고 있다. 국내 J 대학 또한 2006년부터 6개 학과가 공동으로 문화콘텐츠 연계전공을 신설하여 운영하고 있다. 연계전공의 중요성에도 불구하고 지금까지 연계전공 강의나 관리에 대한 진단이나 연구가 드물다. 본 논문에서는 현재 J 대학에서 운영되고 있는 문화콘텐츠 연계전공 학생을 대상으로 연계전공 강의와 관리에 대한 만족도를 조사·분석한다. 또한, 연계전공 과목에 대한 학생들의 이해도 조사 및 교육효과성 분석을 통해 연계전공 진행에 대한 바람직한 방향을 제언한다. 이를 위해 연계전공 강의와 관리에 대한 설문을 실시하며 이를 이용하여 연계전공 과목과 진행에 대한 통계적 분석을 실시하여 문제점 진단 후, 향후 연계전공 진행방향을 제안한다.